Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Spelbolag och medier tar strid

Publicerad: 26 November 2010, 14:03

Nu mobiliserar spel­bolagen och medierna mot monopolet. På Lotteri­inspektionens seminarium i dag presenterar de en gemensam lobbysatsning: – Vi har bildat en intresse­grupp av spelbolag, leverantörer och medier, säger Petter Nylander, tidigare vd och nu rådgivare åt Unibet.


Ämnen i artikeln:

Petter NylanderUnibet

truetrue2020-11-10T15:03

Petter Nylander gör gemensam sak med Anders Gerdin och Otto Sjöberg.

Efter nyår faller den avgörande hovrättsdomen mot de svenska medier som har publicerat reklam för utländska spelbolag. Den väntas stödja statens spelmonopol.
– Det är naivt om politikerna tror att medborgarna accepterar ett monopol, säger Petter Nylander, som också lobbar i Bryssel för de europeiska gaming- och bettingföretagen.
– Spelbranschen har i tio år byggt en innovationsindustri som sysselsätter lika många som SAAB. Vi utbildar dem för svenska skattepengar vid KTH och Handels och de flyttar till England eller Malta för att kunna jobba. Spelbolagen står i dag för TIO procent av Maltas BNP.

Medierna i den nya intresse­gruppen företräds av Anders Gerdin, i dag konsult på Weber Shandwick och tidigare chefredaktör för ­Aftonbladet. Han och Expressens förre chefredaktör Otto Sjöberg är de som snart riskerar att dömas av hovrätten.
– Jag ska fungera som koordinator mellan spelbranschen och medierna, men det här gör jag i egen konsultfirma. Vi hoppas få med Tidnings­utgivarna och kunna använda medieutrymme till en informationskampanj.

Anders Gerdin pekar på flera inkonsekvenser i spellagstiftningen:
– Det är lagligt att spela på utländska nätbolag, men inte att marknadsföra dem. MTG och Kanal 5 sänder från England och får ha spelreklam i det statliga marknätet. Spelbolagen är börsnoterade i Sverige och statliga AP-fonder är delägare, men finansminister Anders Borg kallar bolagen illegala.
– Det enklaste vore att bara slopa förbudet mot ­reklam. Det handlar om många hundra miljoner kronor för medierna. Det finns inga skäl att värna ett monopol i en globaliserad värld.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Petter NylanderUnibet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.