Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Spionage i sociala medier ökar

Publicerad: 24 februari 2011, 10:45

Att göra bakgrundskontroller och prata med referenser är fortfarande dominerande när det gäller att söka information om jobbsökande. En ny rapport visar dock att det blir allt vanligare att googla och söka efter information med hjälp av sociala medier.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Foto: Colourbox

Stockholms Handelskammare och informationsföretaget Infotorg har precis presenterat en rapport som visar hur företag går till väga när de gör bakgrundskontroller på potentiella arbetstagare.

– Det blir allt vanligare att företag söker information om jobbkandidater på Facebook, Google och bloggar. Därmed gäller det att arbetstagare tänker på vad de lägger ut för information på Facebook, säger Johan Treschow, ansvarig för ekonomisk analys vid Stockholms Handelskammare, i ett pressmeddelande.

Rapporten visar att 99 procent av företagen kollar referenser, 83 procent planerar att anställa inom de närmaste tre månaderna och 78 procent av företagen har en policy för bakgrundskontroller.

– Det är viktigt att företagen har en bra policy för bakgrundskontroller. Annars riskerar de att välja bort bra kandidater av dåliga skäl. För att anställa rätt personer behöver företagen god validerad information. Risken är annars att de baserar sin kunskap på facebookbilder eller dåliga källor och fattar fel beslut, säger Patrik Attemark, VD för InfoTorg, i ett pressmeddelande.

Vidare visar rapporten att sökningar på kandidater via internet och sociala medier ökar kraftigt och att vart tredje företag kontrollerar potentiella jobbsökanden på Facebook. 21 procent av företagen kollar dessutom upp de sökandes bloggar.

I enkäten deltog 986 respondenter.

Malin Carlehäll

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.