Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Splay lanserar e-handel med Youtubestjärnorna

Publicerad: 10 augusti 2016, 06:52

Clara Henry släpper klädkollektion.

Foto: Kampanj

Vigor Sörmans senaste satsning: influencers kan nu lansera kläd- eller skönhetskollektioner under eget varumärke hos Splay Networks.


Ämnen i artikeln:

E-handelClara HenryYoutubestjärnaMisslisibellYoutube

Vigor Sörman hintade i senaste intervjun med Resumé om flera satsningar i höst. Nu kommer den första i form av en e-handel i samarbete med NA-KD. Alla influencers kommer ha möjlighet att starta egna e-butiker som samlar under paraplyvarumärket Ikon Next och på sajten ikon-next.com.

De första kollektionerna lanseras på sajten den 9 september. Då kommer en sminkkollektion från Misslisibell och en klädkollektion från Clara Henry. Misslisibell, som utsågs till Näringslivets Kommunikatör 2015 av Resumé, fälldes samma år för smygreklam på Youtube.

Under 2016 kommer ett flertal kollektioner att lanseras inom Ikon Next Norden. Målgruppen blir mellan 13 och 25 år.

– Satsningen med Ikon Next är ytterligare ett steg mot att vi går från ett traditionellt YouTube-nätverk till att bli ett digitalt mediehus som erbjuder många olika möjligheter för influencers och varumärken som vill lyckas i sociala medier. Det känns kul att kunna hjälpa till att förverkliga en dröm med en egen kollektion för alla i vårt nätverk som brinner för mode och skönhet, säger Vigor Sörman i en kommentar.

LÄS MER: "De enkla och självklara grejerna intresserar inte mig"
LÄS MER: Så mycket tjänade Splays grundare på MTG-affären

Ansvarig för e-handelssatsningen är Kajsa Gatenbeck, som värvades från MTGx tidigare i år.

1400 influencers ingår i Splays nätverk i Norden. Varje månad görs cirka 220 miljoner videostarter.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.