Media
Splay och Nice One går ihop – blir SplayOne
Publicerad: 18 juni 2018, 12:41
Foto: Andreas Elgstrand
Nordic Entertainment Group slår ihop bolagen Splay och Nice One, med avsikt att skapa ett powerhouse inom branded entertainment.
AH
Alex Hartelius
Både Splay och Nice One har varit en del av NENT Group, men verksamheterna har drivits självständigt. Nu slår man ihop de båda bolagen och bildar SplayOne, med fokus att ta fram varumärkesdrivet digitalt innehåll som hjälper annonsörer att engagera en publik över ett antal olika plattformar.
– Varje dag hjälper Splay och Nice One företag att utveckla och förbättra sina varumärken genom att skapa engagerande innehåll för millennials på ett flertal olika plattformar. Att föra dessa begåvade innehållsskapare samman som SplayOne kommer att ge det nya företaget en unik position på den nordiska marknaden för varumärkesdrivet innehåll, säger Anders Jensen, vd och koncernchef för NENT Group, i en kommentar.
Vigor Sörman, grundare och vd för Splay, samt Anna Hammerlid Tollesson, vd för Nice One, kommer att behålla sina vd-positioner när verksamheterna går över till SplayOne.
– Framgångsrik content marketing handlar om underhållande innehåll och om smart distribution. SplayOne sticker ut inom båda områdena och kommer att göra det möjligt för varumärken att tränga igenom bruset på ett effektivt och relevant sätt. Vi kommer att bygga ett nordiskt powerhouse inom branded entertainment, säger Vigor Sörman.
Bolaget kommer att ha totalt 116 anställda i Danmark, Finland, Norge och Sverige och vara ett helägt bolag till NENT Group.