Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Splay ser positivt på framtiden – men siffrorna lyser rött

Publicerad: 13 Augusti 2018, 12:47

Vigor Sörman

Foto: Andreas Elgstrand

UPPDATERAD. Nu hoppas man att sammanslagningen av Splay och Nice One ska bilda ett powerhouse inom branded entertainment.


Ämnen i artikeln:

BokslutVigor SörmanNice One

Omsättningen fortsätter att öka för mediehuset Splay i Sverige. Under 2017 hade man en omsättning på cirka 83,5 miljoner kronor – en ökning med sex miljoner från året innan. 2015 låg omsättningen på 47 miljoner och sedan dess har det nästan skett en fördubbling.

Men rörelseresultatet och vinstmarginalen fortsätter att lysa rött. 2017 hade man ett rörelseresultat på nära -16 miljoner kronor och en vinstmarginal på -18,93 procent. 2016 låg rörelseresultatet på cirka -19 miljoner kronor och en vinstmarginal på -24,06.

"Att bara lyfta ut siffrorna för Sverige ger en missvisande bild av hur det går då vi idag är en nordisk verksamhet, men där alla centrala kostnader samt och utvecklingskostnader ligger i Sverige. Totalt omsatte Splay över 150 miljoner under 2017 och vi gjorde ett klart bättre resultat än året innan", skriver Vigor Sörman i ett sms till Resumé.

Under 2017 startade Splay ett nytt affärsområde med fokus på Branded Channels, där man hjälper kunder att sätta upp digitala strategier för deras varumärke. Moderbolaget, MTG Broadcasting AB, utökade även sitt innehav i Splay AB från 81% till 96% under verksamhetsåret.

I början på juli delade moderbolaget MTG upp sig i två separata bolag, MTG och Nordic Entertainment Group. Namnbytet till Nordic Entertainment Group berör plattformar som betal-tv, fri-tv, streaming, radio, studios och operatörstjänster. I samma veva slog Nordic Entertainment Group ihop Splay och Nice One till SplayOne, med avsikt att skapa ett powerhouse inom branded entertainment.  

– Framgångsrik content marketing handlar om underhållande innehåll och om smart distribution. SplayOne sticker ut inom båda områdena och kommer att göra det möjligt för varumärken att tränga igenom bruset på ett effektivt och relevant sätt. Vi kommer att bygga ett nordiskt powerhouse inom branded entertainment, sa Vigor Sörman i en kommentar då.

Bolaget kommer att ha totalt 116 anställda i Danmark, Finland, Norge och Sverige och vara ett helägt bolag till NENT Group.

Splay AB har dotterbolag i Finland, Danmark och Norge, men siffrorna ovan gäller endast det svenska bolaget.

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.