Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Splay tar klivet in i medieverksamheten när MTG splittras

Publicerad: 23 Mars 2018, 10:07

MTG-vdn Jørgen Madsen Lindemann tillsammans med Anders Jensen, vd på nya Nordic Entertainment Group.

Splay anses linjera bättre med det nya bolaget Nordic Entertainment Group. Samtidigt lovar det nya bolagets vd Anders Jensen fortsatta investeringar i både teknologi och innehåll.


Ämnen i artikeln:

Jørgen Madsen Lindemann

Under morgonen annonserade MTG att bolaget skulle komma att delas upp i två. Uppdelningen kommer att följa den renodling MTG varit inne i de senaste åren där man inom ramen för MTGx investerat tungt i esport, onlinespel och digitalt videoinnehåll. I framtiden kommer dessa varumärken att finnas inom det "vanliga" MTG medan de mer traditionella medievarumärkena samlas i det nya bolaget Nordic Entertainment Group.

Nordic Entertainment Group, som 2017 omsatte knappa 14 miljarder, består av MTG:s nordiska tv-verksamhet, streamingstjänsterna Viaplay och Viafre, Splay (tidigare i MTGx) och MTG:s radioverksamhet. Uppdelningen av MTG fick under morgonen bolagets aktier att stiga i värde med 2,9 procent. Nordic Entertainment Group kommer även det att börsnoteras på Nasdaq Stockholm.

– Syftet med uppdelningen är tydlig. Vår ambition är att skapa två equitystories som ska attrahera investerare intresserade av olika typer av bolag. Börsnoteringen förbättrar också våra förutsättningar att fortsätta investera i bolaget. Det kommer att komma investeringar i både innehåll och teknologi, berättar Anders Jensen som blir vd för det nya bolaget.

Jensen berättar vidare att man tittar på både organiska och icke-organiska investeringar. Tre områden man ust nu tittar på att förstärka och förvärva inom är radio, tv och bredband.

Hur kommer det sig att Splay flyttas över från MTG till Nordic Entertainment Group?

Det är en del av renodlingen av bolagen. Den resa Vigor Sörman (Splays vd reds. anm) och Splayteamet gjort de senaste åren är enormt stark och svarar mot en ökande efterfrågan på content marketing och rörligt material.

I inledningen av året kraschade den sedan länge planerade affären mellan danska teleoperatören TDC och MTG:s tv-verksamhet. Anledningen var att ett konsortium bestående av danska pensionsfonderna ATP, PFA och PKA samt det australiensiska riskkapitalbolaget Macquarie köpte upp TDC och varpå TDC-styrelsen backade från MTG-affären. Anders Jensen berättade då att han fortfarande såg möjligheter för framtida strukturaffärer, en ståndpunkt han står kvar vid.

– Vi tittar alltid på möjligheterna att stärka vår portfölj. Den typen av affärer är fortfarande vår ambition men vi kommer inte att göra avkall på vår equitystory, berättar han för Resumé.

Framtiden för det nu mer digitalfokuserade MTG ser ut att följa i linje med den utveckling MTGx genomgått de senaste åren. Bolaget har bland annat investerat tungt i mobilspel och e-sport, bland annat genom att öka sitt innehav i tyska spelstudion Innogames. Inom MTG finns i dag varumärken som ESL, Dreamhack, ESEA, Kongregate och de digitala contentbolagen Zoomin.TV och Engage Digital Partners. Jørgen Madsen Lindemann kommer fortsätta som vd för bolaget.

– Vi kan se en fortsatt stark tillväxt inom både mobilspel och e-sport, två områden där vi redan är väldigt starka. Framöver kommer vi att titta på förvärv av mindre mobilspelstudios och starka individuella varumärken. Tanken är att vi på sikt ska bli mer av ett produktbolag, berättar Jørgen Madsen Lindemann för Resumé.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Jørgen Madsen Lindemann

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.