Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Sponsorn If: "Vi står visst bakom Alex & Sigge"

Publicerad: 31 januari 2013, 08:59

Sigge Eklund och Alex Schulman

I dag rapporterade Dagens Nyheter att försäkringsbolaget If tar avstånd från "Alex & Sigges podcast". Men huvudsponsorn tycker att artikeln är orättvist vinklad.


Ämnen i artikeln:

Alex & SiggeAlex och Sigges podcast

Försäkringsbolaget If är huvudsponsor för "Alex & Sigges podcast". Alex Schulman och Sigge Eklunds podcast är en av Sveriges populäraste. I det senaste avsnittet diskuterade Alex och Sigge vilka människor de avskydde och ville straffa.

I dag skriver DN att huvudsponsorn tar avstånd från det senaste omdebatterade avsnittet "Livsfiender".

– Vi tar helt avstånd från detta. Vi ska ha en diskussion med dem om lämpligheten i det som sades. Vi ska göra det tydligt för dem att det här inte är något som vi på något sätt kan stå bakom, säger Caroline Uliana, chef för If:s externinformation till DN.

I den senaste poddsändningen utrycker Alex Schulman och Sigge Eklund sin aversion mot en rad kända personer.

Bland annat skildras en kvinnlig före detta tidningschef på DN som en "oärlig jävel” och en medicinprofessor och författare som ”en grundvidrig man – så fort jag ser honom vill jag kräkas”, sade Alex Schulman i poddsändningen.

Caroline Uliana, chef för If:s externinformation, som är citerad i artikeln tycker att rubriken "Sponsor tar avstånd från Schulmans poddprogram" är väldigt missvisande.

– Vi står visst bakom dem. Men vi står inte bakom uttalandena om enskilda personer, men vi kan aldrig censurera dem,

Hur påverkar avsnittet ert samarbete med Alex och Sigge?
– Vi har ingen tanke på att avsluta samarbetet. Vi har en dialog med dem, och kommer förklara att vi inte står bakom vad de säger. Men det fattar de, och det är så det fungerar. Ordet är fritt och så fungerar avtalet.

Hur känns det?
– Det känns ganska konstigt.

Har du pratat med DN?
– Nej, vi har pratat med Alex och Sigge, och kommer twittra om det här. Folk behöver förstå att det blev fel. Men jag ser inte vad vi kan vinna på att försöka få in ett rättelse.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.