Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Sponsringsbolagets känga till Black Army

Publicerad: 10 April 2012, 15:05

Foto: Pressbild.

Nambytet från Swedbank Arena till Friends Arena är AIK-fansens värsta mardröm. Nu bemöter sponsringsbolaget Tango kritiken och menar att namngiven är helt unik och ett tecken på modern sponsring: "Det blir tragiskt, eller kanske tragikomiskt, att följa hur representanter från AIKs Black Army uttrycker sig i media."


Ämnen i artikeln:

Swedbank ArenaFriends Arena

"Vi på Tango har följt arbetet med arenan från "insidan" ända sedan  det första titelsponsoravtalet skrevs 2007 och det var med stor glädje  som vi mottog beskedet om namnbyte. För det är SÅÅÅÅ mycket mer än bara  ett namnbyte."

Så inleder sponsringsbolaget Tangos specialist Emil  Didrikson sin krönika om Swedbanks gest att skänka arenamnet till  Friends Arena.

Enligt honom är händelsen unik inom  sponsorsammanhang och han dementerar å det bestämdaste att det nya  arenanamnet kom till för att slippa kritik kring spräckta  budgetar och mutanklagelser.

Enligt Emil Didrikson togs  diskussionen upp på ett betydligt tidigare  stadium, vilket bland annat  ska ha berott på att banken inte längre är  den "internationella  storbank" man siktade på att bli då det första  avtalet skrevs år 2007.

Namnbytet har dock väckt skarpt reaktioner hos AIK:s Black Army. Friends Arena anses vara ett alldeles för mjukt arenamn för att falla dem i smaken. De hade bland annat förslagit att arenan i stället borde heta Killer Arena.

Men Emil Didrikson menar att arenanamnet och namngesten handlar om modern sponsring och sådan i fem delar.

Den  första delen handlar om mod att våga ge emot invanda mönster och  framhärda sin ståndpunkt: "En inte lika stark och duktig sponsor hade  vikt sig för länge sedan och nöjt sig med att få ut den egna loggan på  arenans fyra ytterväggar."

Emil Didrikson menar också att modern  sponsring handlar om storytelling - inte att mäta skyltexponering: "I  Swedbanks fall är det tydligt att sponsringen ska bidra till att göra  banken mänskligare/folkligare...Friends Arena kommer erbjuda Swedbank en  mängd möjligheter att berätta historier som tar dem mot en önskad  position."

Han menar också modern sponsring inte ska ses som en kostnad, utan en investering och samt att modern sponsring handlar om att skapa  strategiska allianser. "Det bör vara oerhört mycket lättare för dem att  attrahera sponsorer, sälja loger och få intressanta events till Friends  Arena än tidigare."

Han tycker att kritiken från Black Army blir komisk eller snarare tragikomisk och menar att modern sponsring handlar om att vara en föregångare.

Han exemplifierar med cyklisten Lance  Armstrongs stiftelse Livestrong, som arbetar för att bekämpa cancer. Fotbollslaget  Sporting Kansas City, som har Lance Armstrongs arena Livestrong Sporting Park som hemmaplan, donerar en viss del  av intäkterna under en sexårsperiod. Det är ungefär samma sak som att  FC Barcelona betalar för att kunna associeras med Unicef.

"Varumärkesmässigt behöver AIK faktiskt Friends Arena mer än vad Friends  Arena behöver AIK."

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Swedbank ArenaFriends Arena

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.