Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 5 mars 2012, 10:24
OTW – störst på marknaden inom uppdragsproduktion – får nu ordentlig konkurrens av Bonnier Tidskrifter-ägda Spoon Publishing som köpt Tidningskompaniet för uppskattningsvis 80-100 miljoner kronor.
– Spoon blir i paritet med oss, det är spännande att det händer saker i branschen, jag önskar dem lycka till, säger Jonas Nilsson vd för OTW Communication.
OTW med en omsättning på totalt 200 miljoner kronor och drygt 100 anställda, har varit den största spelaren i segmentet. Nu kommer Spoon upp i samma storklek eftet köpet av Tidningskompaniet –120 anställda och närmare 200 miljoner kronor i omsättning.
– Jag blev överraskad av den här nyheten faktiskt, Jag hade inte hört något, säger Jonas Nilsson till Resume.se.
Han leder ett av OTW:s affärsområden – Communication (kundtidningar bland annat). Det andra är TV-produktionsdelen. Communication har kunder som Ica, Ikea, H&M, Svenska Spel, ABB och Assa Abloy.
Vad säger du spontant om Spoons köp av Tidningskompaniet?
– Att bli så pass stor har både fördelar och nackdelar. Fördelen är att man får ett stort och brett erbjudande. Nackdelen kan vara att man har väldigt många kunder som man ska göra nöjda varje dag. Men deras satsning är spännande. Jag önskar dem lycka till, säger Jonas Nilsson.
OTW ägs av Forma som är till salu. Hakon Invest har som mål att sälja Forma och hitta en köpare före sommaren.
– Vi vet inte vad som kommer att hända för vår del. Det blir också spännande att se, säger Jonas Nilsson.
Uppdragsproduktion är ett hett segment och Bonnier Tidskrifter ser Spoon som en betydande intäktskälla framöver. Både OTW och Spoon ser traditionella reklam- och pr-byråer som konkurrenter.
Magnus Helander