Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Spoon skänker bort arbetstid till välgörenhet

Publicerad: 10 september 2015, 12:10

Spoons byråchef i Stockholm Anna Aurell

Alla medarbetare på Spoon i Stockholm har möjlighet att använda två timmar i veckan åt välgörenhet. Totalt betyder det att Spoon kommer att kunna bidra med 800 timmar i månaden. – Blir det som vi hoppas kommer vi göra det permanent, säger byråchefen Anna Aurell.


Ämnen i artikeln:

CSRContentbyråerFlyktingarSpoon

Under de senaste veckorna har flera företag i media- och kommunikationssektorn gjort vad de kunnat för att bidra till att hjälpa de människor som flytt sina länder. Nu har ledningsgruppen fattat beslutet att alla på Stockholmskontoret ska ges möjlighet att använda två timmar per vecka, av sin arbetstid, till volontärarbete kopplat till flyktingar och integration.

– Det finns redan ett stort engagemang hos våra medarbetare kring alla frågor som rör inkludering och att stötta människor som har det tufft på ett eller annat sätt, och specifikt nu just kring flyktingfrågor. Många vill jobba i volontäruppdrag men kommer inte till skott och där vill vi bidra till att minska tröskeln. Det sitter väldigt djupt i Spoon kultur att värna om varandra. Vi vill aktivt bidra ett samhälle där vi ser, lyssnar på och stöttar varandra oavsett vad man har för bakgrund eller tillhörighet, säger byråchefen Anna Aurell till Resumé.

Har det varit ett stort intresse från medarbetarna?
– Ett stort intresse. Kontoret sprudlar av engagemang och tips till varandra om vad och hur man kan hitta.

Hur länge kommer ni upplåta arbetstid till välgörenhet?
– Vi hoppas att satsningen ska bli permanent, men nu testar vi under sex månader. Det ska fungera på jobbet, med kunder och kollegor och medarbetarna ska känna att de får ut något av det. Blir det som vi hoppas kommer vi göra det permanent. Hur kan det här komma att påverka er verksamhet? Om våra medarbetare, genom volontärarbete, ges möjlighet att hjälpa, vara i sammanhang utanför sin vanliga miljö tror vi dessutom att det kommer bidra till att vi förstår våra kunder, och deras kunder, bättre, blir ännu mer innovation och helt enkelt blir bättre i våra yrkesroller som kommunikationskonsulter.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.