Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Spoon skär ned

Publicerad: 6 november 2015, 08:09

Anders Ribba, vd Spoon.

Contentbyrån Spoon ska enligt uppgift skära ned på 16 AD-tjänster.


Ämnen i artikeln:

ContentbyråerAnders RibbaSpoon

Spoon har beslutat att outsourca sina designtjänster och kommer därför att tvingas skära ned. Det är Art directors som arbetar med print som berörs. Så många som 16 stycken tjänster kan försvinna, enligt uppgift.

Hos oss växer efterfrågan på digitala tjänster och uppdrag medan vi successivt har mindre efterfrågan på tryck. Omvandlingen har gått lite snabbare än beräknat för oss och vi behöver nu göra en omställning, säger Spoons vd Anders Ribba till Resumé.

Fackliga förhandlingar inleds nästa vecka.Spoon har idag 18 Art directors, men det är inte klart hur många som berörs, enligt Anders Ribba.

– Design och form har alltid varit ett honnörsord för oss, men just prinformen kommer outsourcas. Vi ska i nästa vecka diskutera med facken vad det betyder. Övergripande form- och designfunktion kommer finnas kvar.

Kommer ni då anställa digitalt?
– Ja. Då intäkterna kommer mer från digitala än print idag så behöver vi fortsätta vår utveckling.

Spoon Agency omsatte 217,1 (225,0) miljoner kronor under 2014 och hade ett rörelseresultat på 11,8 (21,0) miljoner. Antalet anställda var 148 (136). Byrån har kunder som Volvo Trucks, Semper, Vasaloppet och Taxi Stockholm. I september köpte företaget norska byrån Teft.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.