Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag24.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Spoons tillväxt fortsätter: "Vi har investerat i rätt kompetens"

Publicerad: 22 Juni 2016, 07:01

Byråledningen på Spoon. I mitten vd Anders Ribba

Foto: Oskar Omne

Contentbyrån visar stark tillväxt för fjolåret, med ökad omsättning såväl som vinstmarginal. Investeringar i rätt kompetens har lönat sig, enligt vd Anders Ribba.


Ämnen i artikeln:

Anders RibbaSpoonOTW

Contentkoncernen Spoons tillväxt har ökat i 18 år. 2015 var ingen undantag, då man stängde böckerna med en omsättning på 250 (228) miljoner kronor, en knapp ökning på vinstmarginalen från 11 till 12 procent och en byråintäkten på 160 (143) miljoner kronor.
– Det är naturligtvis jättekul att det går så bra. Det är fantastiskt på många sätt, dels att den typen av kommunikation blir allt viktiga, dels att våra satsningar verkar fungera väl, säger vd Anders Ribba till Resumé.

Spoon har enligt honom lagt mycket krut på att investera i rätt kompetens, som kan förstå, analysera och använda data – en egenskap som kan komma att bli allt viktigare i fortsättningen, menar Anders Ribba.
– Marknadskommunikationen blir allt mer datadriven, med mätning och utvärdering av data. Alla typer av kommunikationsbyråer måste kunna ta ett helhetsgrepp om det och visa kopplingen till konkreta resultat. Vi har investerat i sådan kompetens och till exempel tagit in system application managers och digitala contentstrateger som förstår det datadrivna sättet att kommunicera och samtidigt kan jobba med de här verktygen, säger han och tillägger:

– Att kunna analysera och jobba mer datadrivet möjliggör att bli bättre på distributionen av content och exempelvis leadsgenerering och resultatkoppling. Men det är fortfarande superviktigt att kvaliteten på content är outstanding för att lyckas.

Man har dessutom satsat stort på att vara en del av uppdragsgivarnas omställningar.
– Vi har vågat säga att vi kan tänka oss att hjälpa till med att förändra deras kommunikationsdelar. Det har gjort att vi har fått såväl utökat fötroende som fler förfrågningar. Det är en helt ny konsultverksamhet som ger goda resultat.

Spoonkoncernen består av bolagen Spoon Publishing AB, Spoon On Demand, Brand Publishing, Spoon OY och Spoon AS. Man har kontor i Göteborg, Stockholm, Malmö, Helsingfors och Oslo, med ambition att även etablera sig i Danmark.

I och med Allers köp av Spoons konkurrent OTW aviserade byrån att man skulle satsa på större Nordisk närvaro, med ett kontor i Oslo i sikte.
– Efterfrågan på att jobba bredare i Norden har ökat. Vi jobbar mycket med att hitta synergier mellan våra nordiska kontor. Det är fullt naturligt att OTW följer efter. Det skulle förvåna mig om de inte gjorde det. Konkurrens är bra, och OTW är duktiga, avslutar Anders Ribba.

Spoon tittar nu på fler marknader utanför Norden.

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

Anders RibbaSpoonOTW

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.