Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Sportbladet.se större än hela Expressen.se

Publicerad: 27 augusti 2008, 14:01

OS – då sköt trafiken på många sportsajter i höjden. Förra veckan hade Aftonbladets webb-tv fler besökare än DN.se:s och TV4:s samtliga sajter tillsammans. Och Sportbladet.se hade fler besökare än hela Expressen.se.


OS blev ett stort genombrott för webb-tv och Sportbladet.se slår hela Expressen.se.

Totalt tittade Aftonbladet.se:s läsare på drygt 6,6 miljoner tv-inslag förra veckan.

Enligt chefredaktören för Aftonbladet.se, Kalle Jungkvist, har Peking-OS varit en ”internetolympiad” som inneburit en beteendeförändring. Folk som suttit på sina jobb har snabbt kunnat gå in på nätet för att kolla de senaste resultaten och se de dramatiska ögonblicken.

– Trycket har varit på de dramatiska händelserna som när Ara la ner medaljen eller Sanna Kallurs fall. Där är webb-tv suveränt och har fått ett stort enomslag, säger Kalle Jungkvist, som tillägger att allt fler allt oftare tittar på nyheter, reportage och andra tv-inslag.

Sportbladet.se hade hade över 1 849 303 unika besökare förra veckan. Därmed var Sportbladet.se större än hela Expressen.se, som hade 1 733 808 unika besökare.

– Det är ganska fascinerande att Sportbladet som tidning och på nätet är så starkt att det slår ut hela Expressens räckvidd, säger Karl Jungkvist.

– Sportbladet är ett otroligt starkt varumärke och är förstaval vid stora sporthändelser, det märkte vi även under fotbolls-EM, säger Kalle jungkvist som inte på rak arm kan svara på om det hänt tidigare att Sportbladet.se varit större än Expressen.se.

Ska ni fira detta?
– Ja, på fredag blir det firande.

Thomas Mattsson, chef för Expressen Digitala Medier, är inte särskilt överraskad över siffrorna.

–Det har varit jättebra siffror på alla sajter som får en OS-effekt, främst Aftonbladet, Expressen och SVT.

– Aftonbladet har jättebra siffror och det ska de ha som marknadsledare. Den som inte är vanebesökare på nyhetssajter söker sig till det starkaste varumärket vid stora händelser, så marknadsledaren får generellt sett större utfall, säger Thomas Mattsson.

Är det inte lite smärtsamt?
– Nä, så ser jag inte på det. Aftonbladet.se är generellt sett mer än 100 procent större än Expressen.se. Enda sättet att minska gapet är att ta igen alla förlorade år och erbjuda bättre innehåll. Successivt kommer allt fler att se Expressen.se som ett alternativ.

– Det som är glädjande är att det är så många som tittar på webb-tv. Det gynnar alla mediasajter. Vi påverkar beteendet.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.