Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Sportprofiler blir fotbollsfarsor i Uganda

Publicerad: 5 November 2012, 11:00

Erik Niva, Patrick Ekwall och Simon Bank har alla blivit fotbollsfarsor i Tigers Club

Foto: Aftonbladet och Resumé

I samband med farsdag startar Läkarmissionens digitala kampanj ”Fotbollsfarsor”. Här kan du värva en pappa till Tigers Club, en fotbollsklubb för gatubarn i Uganda. Kampanjen är gjord av Jack Russel Reklambyrå och flera kända sportjournalister har redan anslutit.


Ämnen i artikeln:

Erik NivaLäkarmissionenSimon BankMarcus LeifbyPatrick Ekwall

"Fotbollsfarsor" bygger på ryktesspridning precis som under fotbollens Silly Season Flera kända och okända namn sägs ha värvats till Tigers Club i Uganda.

Läkarmissionens syfte med Tigers Club i Uganda är att med fotbollen som redskap hjälpa ett 170-tal hemlösa pojkar årligen att lämna livet på gatan.

Värvningskampanjen på sajten  bygger på att besökarna ska ge sin fotbollstokiga pappa ett medlemskap i Tigers Club som farsdagspresent. Här kan de också följa rykterna om vilka som är på väg att bli "fotbollsfarsor" i Tigers Club.

”Fotbollsfarsa” kan vem som helst bli genom att betala 100 kronor till
Läkarmissionens Webaidshop.

– Allt eftersom kampanjen närmar sig den 11 november dvs farsdag kommer vi att presentera projektet på olika sätt och lyfta fram personer, kända som okända som har tagit ställning för gatubarnen och som gillar Läkarmissionensidé om att kombinera hjälparbete med fotboll, säger insamlingsansvarige Conny Sjöberg.

Med på tåget finns TV4:s Fotbollskanalen som är en "fotbollsfarsa" för andra året i rad.

Hittills kan Tigers Club bekräfta några tunga värvningar i form av TV4:s programledare Jesper Hussfelt, Olof Lundh och Patrick Ekwall, DN:s krönikör Johan Esk samt Aftonbladet-trojkan Erik Niva, Marcus Leifby och Simon Bank.

”Jag ska få en dotter i februari men varför vänta så länge. Jag har redan blivit fotbollsfarsa och det här är årets bäst investerade hundralapp”, skriver det senaste nyförvärvet Marcus Leifby på kampanjsajten

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.