Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Spotify Business vinner flera storkunder – på drygt en månad

Publicerad: 13 Oktober 2014, 15:59

Företagsvarianten av Spotify, Business, fick in McDonalds som kund i slutet av juni. Då hade inte ens den officiella lanseringen skett – den inleddes den 1 september. Knappt en månad efter står det klart att Business-verksamheten har vunnit kunder som Intersport, Absolut Vodka och Panini.


Ämnen i artikeln:

McDonaldsAbsolut VodkaGina TricotSpotify BusinessIntersportSoundtrack Your BrandOla Sars

Soundtrack Your Brand sköter Spotifys nya erbjudanden för Business och Enterprise.

Ola Sars är grundare av företaget ihop med Andreas Liffgarden.
– Jag får samtal varje dag från olika företag. Vi har redan 10-talet kunder. Så uppenbarligen är musik i den kommersiella världen en stor grej, säger Ola Sars.

Nya kunder är exempelvis Intersport, Absolut Vodka och Panini, men man kör även testprojekt med Gina Tricot.

Handelns Utredningsinstitut, HUI, har också tagit fram en undersökning ihop med Spotify som visar att rätt musik ger ökad försäljning.

35 procent av kunderna stannar längre i butiken när man trivs med musiken, enligt undersökningen.

– Jag tycker det är konstigt att man inte lägger mer av marknadsföringsbudgeten på själva butiken. McDonalds täcker idag 80 procent av den amerikanska befolkningen och det är en betydligt högre andel än exempelvis ClearChannel, säger Ola Sars.

Man har kommit långt om man bara genom musiken kan öka försäljningen med en procentenhet med tanke på detaljhandelns tuffa marginaler, resonerar Ola Sars.

– Företag har förbisett detta och tre fjärdelar av branschen i världen använder fortfarande cd-skivor i butiken, säger han.

Tittar man på marknaden ur it-chefens perspektiv så är den trubbig och värd 1 miljard dollar som den ser ut idag – det är ofta it-chefen som köper in bakgrundsmusiken enligt Ola Sars.

Om man i stället tittar på den ur ett marknadschefsperspektiv finns det en marknad värd 550 miljarder dollar att slåss om, enligt Ola Sars.

Spotify har också järnkoll på sina användare, vilket gör att man kan exempelvis kan ringa in alla män i åldern 20-28 år som bor i storstäder och lyssnar på House-musik.

Spotify har funnits ett tag. Varför gör ni det här först nu?
– Spotify-grundarna har ett etos i allt man gör och det har varit konsumenten som har gällt, men nu har man insett att man har möjlighet att vara entreprenöriell utan att behöva tappa fokus på sin kärnaffär, säger Ola Sars.

Han har själv bland annat varit med om att starta Beats ihop med Dr Dre – Beats såldes senare till Apple.

- Det var en intressant upplevelse att ha honom i styrelsen, säger Ola Sars.

Han också varit delägare i Differ samt grundat Teneum, som utvecklade ett DJ-system för massmarknaden.

Han har inte någon egen artistkarriär att luta sig tillbaka emot.
- Nej, haha. Jag var helt talanglös, säger Ola Sars.

Spotify ser Sverige som en testmarknad för sin företagstjänst.
- Vi vill först prova i Sverige med sina coola varumärkeschefer innan vi rullar ut globalt, säger Ola Sars.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.