Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Spotify ger guldregn över skivbolag

Publicerad: 18 Januari 2013, 07:35

Skivbolagens försäljning har fortsatt öka kraftigt under förra året, enligt ny statistik från branschorganisationen Ifpi.


Ämnen i artikeln:

Spotify

De svenska skivbolagen har länge klagat över hur fildeningen gör det  svårare ekonomiskt, men nu visar en ny Ifpi-rapport att skivbolagen gör  sitt bästa år sedan 2005.

De svenska skivbolagens försäljning växte  med 14 procent till 944 miljoner kronor. Ökningen kommer så gott som  enbart från strömmande musik, vilken står för två tredjedelar av  skivbolagens totala intäkter eller 541 miljoner kronor.  Här står Spotify  för så gott som hela ökningen.

Ifpi-rapporten visar också att alla  typer av traditionell musikförsäljning har minskat under det gångna året  – fysiska singlar föll med 17 procent, album med 15 procent och  musikvideos med 15 procent.

Ludvig Werner, vd för Ifpi är glad, men inte fullt ut:
–  Det är ett kvitto på att fler konsumenter än på mycket länge betalar  för sin musikkonsumtion. Men förra årets siffror är fortfarande  betydligt lägre än de siffror vi hade för tio år sedan, säger han till  DN.

Svenska skivbolag sålde för 1 554 miljoner kronor 2002.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Spotify

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.