Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Spotify ska bli mer intelligent

Publicerad: 6 mars 2014, 15:28

Daniel Ek.

Foto: Pressbild.

Musiktjänsten Spotify köper music intelligence-bolaget Echo Nest. Förvärvet ska stödja Spotifys strategi att få fler i världen att konsumera musik – merparten av intäkterna ska gå tillbaka till musikindustrin genom starka användarupplevelser och en effektiv sökmotor för musik.


Ämnen i artikeln:

Daniel EkSpotify

– Vi har varit Echo Nest-fan under en väldig lång tid och känner oss  hedrade av att få deras duktiga team att ansluta sig till Spotify, säger  Daniel Ek, grundare och vd på Spotify i en kommentar.

Brian  Whitman och Tristan Jehan har skapat ett komplett och vackert bolag som  är helt besatt av att förstå musikvärlden och hjälpa fans att upptäcka  mer musik, säger Jim Lucchese, vd på Echo Nest i en kommentar.

Echo Nest fortsätter att jobba från sitt huvudkontor vid Somerville, Massachussetts.

Spotify finns idag i 55 länder över världen, har mer än 24 miljoner aktiva användare och över 6 miljoner betalande abonnenter.

Spotify drog igång 2008, har sålt för mer än en miljard dollar och har idag ett utbud på över 20 miljoner låtar.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Daniel EkSpotify

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.