Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Spotify-utmanare går enligt plan

Publicerad: 3 Februari 2012, 10:26

Aspiro satsar stenhårt under 2012 på att erbjuda sin musiktjänst Wimp i Tyskland, Holland, ytterligare två länder i Europa samt ett land utanför Europa.

Foto: Jan Danielsson

Spotify-utmanaren Aspiro ökar nettoomsättningen med 43 procent för Q4 förra året till 71,7 miljoner kronor. Aspiro ökar med 25 procent för helåret till 230,6 miljoner kronor. Aspiro minskar sin förlust med 90 miljoner kronor för Q4 och nära 80 miljoner kronor för helåret.


Ämnen i artikeln:

WimpSpotifySchibstedAspiro

Aspiro äger varumärket Wimp, vilket är en direkt utmanare till musiktjänsten Spotify.

Resume.se kunde nyligen berätta att Schibsted lagt ett 340-miljonersbud på bolaget. Men budet har stött på patrull genom att flera aktieägare gått samman i en Facebook-grupp för att mobilsera mot budet och gruppen kallar budet för ett skambud.

Idag, fredag, kom Aspiros rapport, vilken kan ge en fingervisning om hurvuida Schibsteds bud är ett skambud eller ej.

Nettoomsättningen  för Q4 landade på 71,7 miljoner kronor – att jämföra med 50,1 miljoner  kronor för motsvarande kvartal förra året

Resultat efter skatt för Q4 hamnade på -9,6 miljoner kronor – att jämföra med -98,6 miljoner kronor för Q4 år 2010.

Aspiro  ökade omsättningen med 130 procent inom affärsområdet Music och köpte  resterande 50 procent av Wimp Music AS, vilket innebär att alla intäkter  konsolideras från och med november 2011.

Aspiro ökade sin omsättning med 17 procent inom affärsområdet TV.

Bolaget  har även slutfört sin försäljning av Mobile Solutions till Link  Mobility AS – för en köpeskilling om 22,9 miljoner norska kronor.

Aspiros  styrelse har även beslutat sig om en nyemission på drygt 13,4 miljoner  aktier som en betalning för Platekompaniets aktier i Wimp Music.

Platekompaniet fick en ägarandel på 6,5 procent i Aspiro efter emissionen.

För helåret 2011 landade omsättningen på 230,6 miljoner kronor – att jämföra med 184,9 för motsvarande period förra året.

Resultat efter skatt landade på -42,1 miljoner kronor för 2011 - att jämföra med -119,5 miljoner för helåret 2011.

Här noterar Aspiro en 147-procentig tillväxt inom affärsområdet Music – här låg prognosen på 150 procent.

Aspiro  nådde endast en 2-procentig tillväxt inom affärsområdet TV, vilket låg i  linje med förväntningarna, men lägre än bolagets ursprungliga mål.

Aspiro har även avyttrat Miles Ahead och Mobile Solutions för att kunna fokusera på sin streamingtjänst.

Händelser  efter periodens utgång rör att Aspiros styrelse enhälligt rekommenderat  aktieägarna att tacka ja till 340-miljonersbudet från Schibsted.

Aspiro har också tecknat ett avtal med operatören Ziggo i Holland.

Planen är att avtalet ska generera 9 miljoner kronor under två år. Bolaget har även påbörjat en betatest av Wimp i Tyskland.

Aspiros mål för 2012 är att nå en 80-procentig tillväxt inom affärsområde Musci.

Aspiro  ska bland annat leverera sin musiktjänst till Tyskland, Holland och  ytterligare två länder i Europa samt ett land utanför Europa.

Bolaget räknar också med att nå minst en 20-procentig tillväxt inom affärsområdet TV.

Aspiro räknar med ett negativt resultat under 2012 i och med satsningarna.

"Under  2011 mer än tredubblade vi antalet betalande användare av Wimp – och  det nästan enbart på marknader vi redan fanns", skriver Aspiros vd  Gunnar Sellaeg i en kommentar.

Styrelsen bedömer att ingen utdelning ska ske för räkenskapsåret 2011.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

WimpSpotifySchibstedAspiro

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.