Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 15 juni 2012, 07:27
Foto: Colourbox.
Schibsted-ägda Aspioro släpper nu en företagsversion av sin musikstreamingtjänst - Wimp Proffs. Tanken är att alltifrån butiker till gym ska kunna streama musik till kunderna på laglig väg.
Wimp erbjuder 16 miljoner låtar och ett specialanpassat redaktionellt innehåll:
– Vi ser att det finns en enorm efterfrågan efter att lagligt kunna använda vår tjänst, inte bara i privata sammanhang, men också i butiker av olika slag, säger Fredrik Nyström, Sverige-chef för Wimp i en kommentar.
Viktminskningskedjan Itrim blir först ut att använda företagstjänsten Wimp Proffs:
– Musik är en central del av upplevelsen på våra Itrim-center och naturligtvis en viktig komponent till att våra kunder motionerar i den utsträckning som de gör idag, säger Jesper Tengblad, marknadschef Itrim Sverige i en kommentar.
Wimp samarbeter med upphovsmän och musikförlag genom Stim samt med musikbolag genom International Federation of the Phonographic Industry, IFPI.
Wimp Proffs introduceras på den svenska marknaden under våren:
– Streamingtjänster blir en allt viktigare inkomstkälla för musikens upphovsmän, säger Scott Farrant, International Director i en kommentar.
Karl-Johan Byttner