Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Spotify-utmanaren minskar förlusten

Publicerad: 29 oktober 2013, 10:37

Peter Tonstad, vd Aspiro.

Foto: Pressbild.

Schibsted-ägda Aspiro erbjuder musiktjänsten WiMP, vilken har kallats en utmanare till Spotify. Bolaget lider fortfarande av stora förluster, men utvecklingen går i alla fall åt rätt håll rent ekonomiskt.


Ämnen i artikeln:

SpotifySchibstedAspiro

Nettoomsättningen för Q3 landade på 64,2 miljoner kronor, vilket kan  jämföras med 59,2 miljoner kronor under Q3 förra året – en ökning med  8,4 procent.

Omsättningen inom affärsområdet Music steg med 15 procent.

Aspiros  rörelseresultatet före räntor, skatter, nedskrivningar och  avskrivningar (inklusive goodwillavskrivningar), EBITDA, var dock sämre  än förra året – minus 16,9 miljoner kronor jämfört med minus 15,8  miljoner kronor Q3 förra året.

Aspiro redovisar också en goodwillnedskrivning vad gäller Mobile Search på 2,1 miljoner kronor.

Periodens resultat gick från minus 29,5 miljoner kronor till minus 23,4 miljoner kronor.

Aspiro höll extra bolagsstämma den 15 augusti, vilken bland annat godkände överlåtelsen av tv-verksamheten.

Den slutfördes den 27 september genom en försäljning till det nybildade bolaget Norigin Media AS.

WiMP  har också offentliggjort att den skandinaviska hotell- och  restaurangkedjan Thon-gruppen blir först ut med att använda Wimp  Professional.

WiMP har också introducerat en skandinavisk musiktjänst  där man streamar ljudet i så kallad lossless-kvalitet, vilket ska ge  samma kvalitet som cd-skivor, enligt bolaget.

Aspiro är noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

SpotifySchibstedAspiro

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.