Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Spotifys grundare om Apple: "Man måste inte vara nummer ett"

Publicerad: 11 Juni 2015, 06:14

Spotifys grundare Daniel Ek kommenterar Apple Music för första gången.

Spotifys grundare Daniel Ek talar ut om konkurrensen från jätten Apple, årets mest inflytelserika twittrare har avslöjats och bråket om SvD:s tv-satsning fortsätter. Det är några av rubrikerna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Daniel EkSpotifyAlex SchulmanCarolina NeurathHampus BrynolfIntellectaJonas GardellSoran IsmailAlice TeodorescuApple MusicZara Larsson

Spotifys grundare talar ut om nya konkurrensen med Apple
I den första intervjun med  Daniel Ek efter lanseringen av Apple Music säger Spotifys grundare att han är förvånad över att det tog så lång tid innan Apple fick ändan ur vagnen. Han är också ödmjuk inför den nya konkurrensen.
– Jag tror inte man måste vara nummer ett för att lyckas. För mig räcker det att vara på topp tre. Men just nu har vi en fördel i att vi är nummer ett på musik. Det är självklart så att vår ambition är att behålla den ledartröjan och inte ge den till någon annan, säger han till DI Digital.
Spotify avslöjade på onsdagen att man har 20 miljoner betalande användare. Det kan jämföras med att Apple säljer 60 miljoner iphones varje kvartal.

Zara Larsson mest inflytelserik på Twitter

Även om hon har över 200 000 tusen följare så har komikerna Jonas Gardell, Soran Ismail och skribenten Alex Schulman fler.
– Zara Larsson har störst inflytande i min mätning, men varje kluster har sina egna kändisar. Politiker samt journalister och andra mediemänniskor utgör fortfarande en stor del av de svenska twittrarna. Av kartläggningen framgår att de har många kopplingar till skoltwitter och till kulturvärlden, men att tv-spelsintresserade befinner sig i en annan värld, säger Hampus Brynolf, strategichef på konsultbolaget Intellecta och ansvarig för den årliga kartläggningen Twittercensus, till Dagens Nyheter.

Carolina Neurath bemöter belackarna...
Efter att bland andra Publicistklubbens ordförande Björn Häger gått ut och kritiserat SvD Näringslivs nya tv-satsning "Neuraths toppmöte" svara nu Carolina Neurath själv sina kritiker.
– Jag bara konstaterar att tittarna har varit väldigt positiva till den här intervjuserien. Jag måste göra journalistik för allmänheten, inte för andra journalister, som då kanske är de som kritiserar, säger Neurath till SVT.

... men kritiken mot henne fortsätter
Journalistens chefredaktör Helana Hjerta är orolig för den oberoende journalistikens välmående och kommenterar förutom Neuraths tv-program även att Aftonbladet ingår ett partnersamarbete med Telia.
– Det som är mest bekymmersamt med Svenska Dagbladet-inslaget att den här oerhört duktiga och granskande reportern sätter sig i den sponsrade bilen och gör sin intervju. Därmed blir hon en del av reklaminslaget. När det gäller Aftonbladet så vet vi inte hur det kommer bli, men att ett stort företag kan gå in och köpa en reporter låter helt absurt, säger hon till SVT.

12 000 arbetslösa journalister om 20 år
År 2035 förväntas tillgången på personer med journalistisk och medievetenskaplig utbildning i Sverige överstiga efterfrågan med hela 12 000 personer. Det skriver Journalisten som hänvisar till en rapport från SCB.
Orsaken till överflödet är att SCB räknar med fortsatt stora kullar journaliststudenter varje år.

Nytt avhopp från GP:s ledarredaktion
Sedan Alice Teodorescu tagit över som högsta ansvarig för Göteborgs-Postens ledarredaktion har Maria Haldesten och Gert Gelotte sagt upp sig i protest. Förklaringen de gett är att ledarsidan har gått för mycket åt höger i och med att den nya chefen kallat sig för "liberalkonservativ". Nu meddelar även Malin Lernfelt att hon har skrivit sin sista socialliberala ledare.
– Jag kände att det var dags att hitta nya vägar, i övrigt har jag inga andra kommentarer, säger hon till Dagens Media.

Mika Wallgren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.