Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

SR: Hanne Kjöllers bok gör oss besvikna

Publicerad: 26 September 2013, 10:56

Reportern Daniel Velasco, som ligger bakom dokumentären "Den fastspända flickan."

Foto: Bo Göran Bodin/SVT.

Tre SR-medarbetare bakom uppmärksammade dokumentärer och reportage går nu till hårt angrepp mot DN:s ledarskribent Hanne Kjöller och hennes bok ”En halv sanning är också en lögn." En av kritikerna är Daniel Velasco som ligger bakom mångfaldigt prisbelönta dokumentären "Den fastspända flickan". Han anser sig ha hittat fem faktafel i boken om dokumentären.


Ämnen i artikeln:

Janne JosefssonEn halv sanning är också en lögnBrombergs FörlagDaniel VelascoHanne Kjöller

SR meddelar visserligen att man välkomnar en granskning av  journalistikens metoder, men uppger att man känner sig besviken över att  boken ”bara utgör ett exempel över vad författaren själv kritiserar”.

Hanne Kjöller har redan fått backa på en punkt och Janne Josefsson har också kritiserat henne för faktafel i boken.

Tre SR-medarbetare menar nu att man har hittat en rad nya faktafel.

SR:s  reporter Daniel Velasco ligger bakom den prisbelönta dokumentären ”Den  fastspända flickan” – dokumentären vann flera pris på Radiogalan.

Han anser sig ha hittat inte mindre än fem faktafel om dokumentären.

Daniel Velasco vänder sig bland annat emot påståendet att Nora har diagnosen emotionellt instabil.

”Du  har vad jag vet aldrig träffat Nora, men du tror dig alltså veta vilken  diagnos hon har baserat på en gissning. Och så använder du denna  gissning för att visa på att jag har mörkat diagnosen.”, skriver han.

Han riktar också kritik emot att hon inte har tagit kontakt med honom inför publiceringen.

”Du  anklagar andra för att snedvrida sanningen, men du glömmer ett av de  värsta exemplen: Dig själv och din egen bok. Du bygger ju på din kritik  på gissningar och felaktiga påståenden…Jag är häpen över att Brombergs  Bokförlag släpper igenom en bok med så uppenbart undermålig research.”

SR:s reporter, Mari Forssblad, tar upp Ekots rapportering om en halvtidssjukskrivens mans erfarenhet av att bli utförsäkrad.

Hon  menar bland annat att Hanne Kjöller i tre års tid har påstått att  ”Stefan” inte haft hjärnhinneinflammation trots att två specialister i  neurologi kommit fram till just detta.

”Varken läkare, specialister  eller försäkringskassan har ifrågasatt Stefans diagnos. Den enda som  ifrågasätter är Hanne Kjöller.”, skriver hon.

Hon pekar också på en rad ytterligare punkter där Hanne Kjöller har fel i sin bok.

Projektledaren  för ”Ingen är vän med en fattig”, Ulla Svensson, menar bland annat att  Hanne Kjöllers påstående att programmet inte ger någon förklaring till  varför huvudpersonen Frida får avslag på sin ansökan om socialbidrag är  helt felaktigt.

”Det framgår tydligt i programmet att anledningen  till att Frida inte får socialbidrag är att hon har sökt för få  jobb…Avslaget om socialbidrag har alltså ingenting att göra med att  Frida äger en bostadsrätt”, skriver Ulla Svensson.

Hon håller visserligen med Hanne Kjöller om att Sveriges Radio borde ha berättat om bostadsrätten i programmet.

Hanne  Kjöller skriver i boken ”Det beklagansvärda i denna historia är att  Sveriges Radio inte medger några fel…”.

Ulla Svensson vänder sig emot  påståendet:
”Sveriges Radio gick ut tidigt och berättade om misstaget  att inte nämna bostadsrätten, vi gjorde det på Sveriges Radios hemsida,  på Facebook och på Twitter. Vi blev intervjuade i radio i den  mediegranskande sajten Second Opinion. Vi sa hela tiden samma sak: Vi  gjorde ett fel.”, skriver Ulla Svensson i sitt brev.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.