Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

SR-vd:n: Vi har bestämt oss – upp till politikerna

Publicerad: 1 december 2014, 11:18

Cille Benkö, vd Sveriges Radio

Foto: Sveriges Radio

Regeringens branschsamordnare, Nina Wormbs, har idag lämnat sin utredning om en DAB-övergång till kulturminister Alice Bah Kuhkne. SR-vd:n Cilla Benkö kräver nu handling från politikerna.


Ämnen i artikeln:

Alice Bah Kuhnke

– Nu är dags för politikerna att slutgiltigt bestämma sig. Inom radiobranschen är vi överens om att även radions marknät behöver digitaliseras, säger Sveriges Radios vd Cilla Benkö i en kommentar.

Som Resumé tidigare har rapporterat föreslår Nina Wormbs att Public Service och kommersiell radio introducerar marksänd digital radio i Sverige med start årsskiftet 2016/2017 samt att Sverige helt lämnar FM-bandet år 2022.

Cilla Benkö menar att SR är ett av de radiobolag som spelar störst roll för samhällsnyttan och en fungerande demokrati samtidigt som Sverige strävar efter att vara en ledande it-nation.

Om SR och Sverige ska kunna fortsätta leva upp till dess ambitioner krävs det att DAB-satsningen blir verklighet och att man får de förutsättningar som krävs för att lyckas, resonerar Cilla Benkö.

– Beslut som enbart politikerna kan fatta, säger hon i en kommentar.

Hon uppger också att SR parallellt utvecklar sitt innehåll för smarta mobiler och menar, precis som Nina Wormbs, att det inte finns någon motsättning mellan behovet av ett digitalt marknät och ett starkt utbud i mobilen.

– Marknätet behövs för att enkelt kunna nå hela det svenska folket med viktig information och för att publiken ska kunna ta del av radio utan att behöva betala extra avgifter till operatörer och leverantörer...Det är också så att marksänd digitalradio skulle innebära ett mervärde för publiken i form av fler kanaler och en större mångfald i utbudet, säger Cilla Benkö.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Alice Bah Kuhnke

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.