Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Stadiums kampanj för kvinnliga atleter får kritik

Publicerad: 25 Augusti 2017, 06:33

Medieprofilen Emanuel Karlsten är kritisk mot Stadiums nya kampanj, Snapchats drag för brand safety och Charlie Hebdo i blåsväder – igen. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

SpotifyStadiumCharlie HebdoEmanuel KarlstenSnapchat

Stadiums kampanj för kvinnliga atleter får kritik
Under torsdagen gick startskottet för Stadiums nya kampanj, som frontas av sportprofiler som Sarah Sjöström, Kosovare Asllani och Linnéa Claeson. Kampanjen vill kasta ljus på den lönemässiga ojämställdheten inom den svenska idrotten. För att aktivera konsumenterna har Stadium dessutom startat en insamling med syfte att skänka en miljon kronor till Riksidrottförbundet och dess arbete för ökad jämställdhet inom idrotten. Men pengarna skänker de först efter att de fått in 50 000 "klapp-emojis" till numret 71 140. Det har fått medieprofilen Emanuel Karlsten att reagera. I en krönika på sajten Breakit skriver han att kampanjen lämnar en riktigt bitter eftersmak. Han undrar om en ny gräns har passerats.

"Har det gått så långt att företag nu inte kan skänka pengar utan att göra ett pr-trick av det?", skriver Emanuel Karlsten.

Snapchats drag för brand safety
Fram tills nu har annonsörer haft lite inflytande över var deras annonser syns på Snapchat. Men nu lanserar det sociala mediet ett verktyg som ger annonsörer tre alternativ. Från och med nu går det att välja bort innehåll i anslutning till annonsen. Det går dessutom att synas i Discover ensamt och inte nödvändigtvis i samband med något nyhetsinnehåll. En tredje möjlighet är att bara rikta sig mot användarnas stories. Det skriver Adweek.

Maskininlärning ska ge Siri mänskligare röst
Siri låter för mycket som en robot, anser Apple och jobbar intensivt med att ändra på den saken. Genom maskininlärning ska betoning och intonation bli så lik mänskligt talspråk som möjligt. Hittills har Apple spelat in 20 timmar med röstprover som man delat in i mellan en och två miljoner ljudsegment. Det skriver The Next Web.

Spotify tecknar licensavtal med Warner
Efter nästan två års förhandlingar träffade Spotify och Warner Music en överenskommelse om storleken på royaltybetalningar i natt. Det nya avtalet bäddar för att Spotify kan noteras på börsen. Musikstreamingjätten planerar att noteras på New York-börsen i slutet av 2017 eller i början av 2018. Det skriver Recode.

Charlie Hebdo i blåsväder – igen
Den franska satirtidningen Charlie Hedbo, vars redaktion föll offer för terrorism i början av 2015, har på sitt omslag kommenterat terrorattacken i Barcelona. Den pryds med en teckning på två döda kroppar och en skåpbil med rubriken "Islam, fredens religion, för alltid!". Omslaget har fått den förre ministern Stephane Le Foll att reagera starkt. Han kallar det "extremt farligt", enligt AFP.

Hon vill stänga av Donald Trump från Twitter
President Donald Trump har gjort sig en vana att kommentera världshändelser via sitt Twitterkonto. Något som inte alltid är uppskattat, inte ens i den egna staben. Nu försöker den före detta CIA-agenten Valerie Plame Wilson ändra på den ordningen. Hon har startat en insamling för att bli delägare i Twitter och därmed få tillräckligt stort inflytande för att stänga ner presidentens konto. Det skriver Metro.

Kim Wall får minnessida
Ubåtsmysteriet har fyllt såväl svenska som internationella medier i ett par veckor nu. Häromdagen hittades en torso som man senare konstaterade tillhörde den försvunna journalisten Kim Wall. Uppfinnaren Peter Madsen sitter nu häktad för grovt vållande till annans död. Det återstår fortfarande många trådar att reda ut, men efter det stod klart att Kim Wall dött skapades sidan rememberingkimwall.com till hennes minne. Här finns samtliga av hennes publicerade artiklar samlade.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.