Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Stämning stoppar inte bolaget bakom den populära adblockern

Publicerad: 28 april 2016, 08:03

Ben Williams är kommunikationschef för Adblock Plus.

En halv miljard har laddat ned Adblock Plus för att slippa annonser på nätet. Mediejättarna står i kö för att få stämma företaget. Hittills har inget lyckats. I dag besöker Adblock Plus Ben Williams Sverige.


Ämnen i artikeln:

AdblockReklambranschenMediebranschenStora AnnonsördagenDigitala plattformar

För bara någon vecka sedan var medie­entreprenören Douglas Roos ute i spalterna och undrade varför inget medie­bolag "stämmer skiten ur adblockbolagen." I mars försökte Süddeutsche Zeitung, en av Tysklands största publicister, just stämma skiten ur adblockerjätten Adblock Plus vid en domstol i München. Det gick inget vidare. Domen gick emot tidningsbolaget med argumentet att det inte är en domstols uppgift att försvara en misslyckad affärsmodell. Att folk inte vill ha irriterande annonser är inte en domstols problem.
– Det är väl ungefär samma uppfattning som vi har, säger en nöjd Ben Williams, talesperson på företaget Eyeo, företaget bakom Adblock Plus, som i dag besöker Stora Annonsördagen.

Det här var inte första gången Adblock har stämts. Tidigare har bland annat den europeiska storspelaren RTL Interactiv och Axel Springers affärstidning Handelsblatt försökt. Med för dem samma nedslående resultat. Under Adblock Plus tioåriga existens har programvaran laddats ned 500 miljoner gånger. En maktfaktor i medievärlden och Eyeo beskrivs som ett av de största hoten mot ett fritt internet. Ben Williams är naturligtvis av en annan uppfattning.
– Vi ger mediebolagen nytta för de får nöjdare kunder.

Han går så långt att han beskriver Eyeos mission att återge mediebolagen sin lönsamhet. För Adblock Plus blockerar inte bara bort alla annonser på nätet. Den finns möjlighet för publicister att kringgå annonsblockeringen om de betalar en avgift och följer Eyeos regler för "acceptable ads".

Regelverket är framtaget i samarbete med användarna. Det sätter gränser för placering, storlek, etikett och uppträdande. Till exempel banners med rörligt innehåll, som ändrar storlek och form är bara att glömma.

En del i mediebolagens upprördhet ligger i att Eyeo skär emellan och ställer villkoren för annonseringen. Ben Williams påpekar att hans företag framför allt är en representant för användarna. De som har sett en "preroll" för mycket.
– Vi är den enda som kan nå användarna och den som användarna litar på.

Det senaste årets raseri över förlorade annonsintäkter i medievärlden har dock satt tryck på Eyeo som nu försöker locka över publicisterna på deras sida. Sedan i höstas turnerar företagets representanter runt världen för att få åsikter om och stöd till en ny oberoende organisation som kan förvalta och utveckla regelverket för acceptabel annonsering på nätet. I organisationen ska representanter för publicister, annonsörer, innehållsproducenter, NGO:er och akademiker sitta med.
– Det blir bättre om det här är ett oberoende arbete. Just nu bygger vi upp strukturerna för arbetet och hoppas ha första styrelsemötet i slutet av året.

Det återstår att se om den nya organisationen kommer att fungera och om mediebolagen accepterar den. Ben Williams ser inte att mediebolagen har mycket till val. För hur orättvis mediebolagen än upplever adblocking så måste de inse att de behöver lyssna på användarna.
– Jag tror att publicisterna kommer att lyssna och hitta egna lösningar på acceptabla annonser. Vi kommer att få se många nya innovationer framöver.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.