Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Stampen anklagas för att ha förstört Rodeo – svarar på kritiken

Publicerad: 27 Februari 2017, 14:28

I helgen riktade kulturskribenten och Modernistas utvecklingsredaktör Kristofer Andersson skarp kritik mot magasinets förändring. "Även ett magasin som Rodeo måste utvecklas för att vara relevant", säger ansvarig utgivare Johan Rydell.


Ämnen i artikeln:

Rodeo

Under rubriken "Ridå, Rodeo" gick Kristofer Andersson till angrepp mot hur innehållet i det digitala magasinet har urvattnats trots att Staffan Ekberg, dåvarande vd för Stampen Fashion Media, när Modern Woman Media tog över tidningen hävdade att det inte fanns några planer på att göra några ändringar i det redaktionella innehållet.

"Återstår gör en generisk mäklarbricka. Ett övergrepp från insidan, på en av Sveriges mest betydande plattformar för ny kultur, som hade impat på Steve Bannon." skriver Andersson.

Han menar att marknaden för populärkulturella publikationer med brett anslag är så mättad att det är "lika bra att lägga ned på en gång". Han menar även att Johan Rydell, operativ chef och ansvarig utgivare på Rodeo, visat att han "varken besitter kunskap om eller intresse av den unga medvetna målgrupp som Stampen var så intresserad av."

Nu svarar Johan Rydell på kritiken.

– Jag har egentligen ingen kommentar till en enskild artikel i Aftonbladet Kultur, alla har rätt till en åsikt. Jag kan förstå kritiken mot mig men att Aftonbladet Kultur publicerar en artikel där han riktar kritik mot enskilda medarbetare tycker jag är märkligt. Det är alltid tråkigt att få kritik, samtidigt vill jag påpeka att vi fått väldigt mycket positiv respons från läsarna. Det är ju inte så att jag sitter här och tar alla beslut. Jag har fullt förtroende kring det mycket kompetenta team som finns kring Rodeo.

Men ni har gått igenom en innehållsmässig förändring?

Ja, det har vi gjort. Jag tror att vi måste ha både smalt och bredare material, det ena utesluter inte det andra. Vi vill hitta innehåll som engagerar och driver läsning, samtidigt som vi behåller vår profil med inriktning på musik, kultur och åsikter. Rodeo kan inte bara vända sig till en smal grupp utan behöver även tillgodose behovet hos flera typer av läsare, det ska inte vara en inställning som säger "det här tycker vi är bra". Vi har även gjort en stor förändring på sajten så att den ska bli mer användarvänlig. Även ett magasin som Rodeo måste utvecklas för att vara relevant, det skulle vara konstigt om sajten såg likadan ut som den gjorde i mitten av 2000-talet. Det är lätt att stå på läktaren och säga att det var bättre förr. Då är risken stor att det verkligen blir ”ridå".

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Rodeo

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.