Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Stampen köper Svenskafans

Publicerad: 23 maj 2008, 12:40

Mediekoncernern Stampen köper sportsajten Svenskafans.com. – Det här tryggar sajtens framtid, säger sajtens vd Anders Nettelbladt till Resume.se.


Svenskafans.com.

Svenskafans.com grundades år 2000 av vd:n Anders Nettelbladt samt Christer Fahlstedt, Peter Muld och Michael Fahlstedt.

Sajten har runt 250 000 unika besökare i veckan. Mellan 1 maj 2006 och sista april 2007 omsatte Svenskafans.com 4,7 miljoner kronor och gjorde en vinst på 124 000 kronor.

Nu köps den av Stampen. Köpesumman är hemlig.

Anders Nettelbladt är mycket nöjd med affären.

Vad säger fansen om affären, det är ju de som står för innehållet?
– De vi har pratat emd är positiva. Det här gör att sajtens framtid tryggad och ökar möjligheten till en stark tillväxt.

– Stampen har bra förståelse för användargenererat innehåll och den inriktningen ska bestå.

Alla 16 helstidsanställda som jobbar med svenskafans.com kommer att jobba kvar och behålla sina positioner. Anders Nettelbladt blir med andra ord kvar som vd.

– Vi har drivit den här sajten i åtta år och det ställs oerhörda krav på den nu när vi blivit så stora. Därför säljer vi, säger Anders Nettelbladt, som tillägger att det användarna och besökarna kommer att märka av affären är bätte utveckling av teknik och rörlig bild.

Ni startade sajten 2000. Hur känns det att nått dit ni är i dag?

– I början satt vi hemma i källaren. Det har varit en dröm att bygga upp en sån här sportsajt. Det här känns jättebra.

Pelle Mattisson, vd och affärsområdeschef på Stampen Media Partner, vill inte gå in på detaljer eller siffror i affären utan säger bara att man köper mer än 50 procent och att Svenskafans blir ett dotterbolag i Stampen-gruppen.

Några krav uppifrån på att Stampen-medier och Svenskafans ska börja samarbeta finns inte:

– Nej, vi tror på självständiga och fristående bolag. Men självklart så finns det möjligheter att utvecklas på längre sikt.

Vad har ni för förväntningar på trafikutvecklingen?
– Våra förväntningar är självklart att fler ska upptäcka Svenskafans. Det är en fantastisk sajt med en unik position. Det är en del av framtidens media.

Spray köptes av Allers Förlag från Lycos Europé 2006. Då betalade Allers 198 kronor per unik besökare. MTG betalade 244 kronor per unik besökare för Playahead förra året och i Apberget-affären betalade Västerbottenskuriren 123 kronor per unik besökare när man betalade 10 miljoner kronor för sajten.

Siffran 100 miljoner kronor har nämnts i samband med Svenskafans-affären. Med ett snitt kring 240 000 unika besökare, enligt Kia-index, skulle detta innebära ett pris på 416 kronor per unik besökare. Vilket är högst osannolikt. På Stampen vill man inte kommentera några siffror men priset är troligtvis fjärran 100 miljoner kronor.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.