Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Stampen krymper med 378 miljoner

Publicerad: 14 Oktober 2009, 12:10

Intäkterna för mediebolaget Stampen minskar med nästan 50 miljoner kronor per månad. Reavinster och återbetalningar från TU hyfsar dock resultatet.


Ämnen i artikeln:

StampenTomas Brunegård

Tomas Brunegårds Stampen krymper i lågkonjunkturen.

”Januari till augusti är en period som många av oss upplevt som den mest turbulenta någonsin och
intäktsbortfallen har varit på en nivå som ingen kunnat förutse. Samtidigt pågår en strukturell
omvandling, vars hastighet i högsta grad har påverkats av konjunkturen”, skriver vd Tomas Brunegård i rapporten.

Vid en första anblick ser Stampens resultat för årets första åtta månader ganska hyfsat ut. Omsättningen minskar bara från 3 295 miljoner till 3 259 miljoner kronor. Rörelseresultatet krymper från 189 miljoner till 118 miljoner.

Men det finns en rad händelser som påverkar siffrorna positivt. Omsättningen pumpas upp i och med att Gisab, som omsatte 193 miljoner nu finns med i rapporten. Dessutom gjorde Stampen en reavinst på 91 miljoner kronor, då de sålde radiostationer till SBS. TU återbetalde avgifter på 59 miljoner kronor. Bortser man från de här posterna har omsättningen istället minskat med hela 378 miljoner kronor. Det vill säga försäljningen backar med 11 procent – eller nästan 50 miljoner kronor per månad.

Flaggskeppet GP har tappat 145 miljoner kronor i annonsintäkter under de två tertialen. Kostnadsbesparingar gör att resultatet försämras med 85 miljoner kronor. Men trots återbetalade avgifter från TU redovisar tidningen en förlust på 29 miljoner.

Promedia klarar sig över ytan tack vare stora sparpaket och återbetalade medel från TU och försäljningen av radiostationer. Vinsten blir 14 miljoner, men engångsposterna är på 52 miljoner kronor.

Mediabolaget i Västkusten klarar att visa en vinst på 37 miljoner kronor. Men 22 miljoner kommer från engångsposter.

Tryckverksamheten i V-TAB tappar också intäkter, men klarar att parera kostnaderna snabbare vilket gör att vinsten bara backar med 12 miljoner till 95 miljoner. Detta trots att intäkterna backat med över 100 miljoner.

Stampen Media Partner, där webbsatsningar och Appelberg ingår gör en blygsam vinst på 2 miljoner kronor.

Gratistidningskoncernen Gisab tappar 19 procent av annonsintäkterna, vilket gör att fjolårets vinst på 23 miljoner krymper till 8.

Det svaga resultatet försämrar Stampens likvididet. I slutet av augusti fanns 108 miljoner i kassan. Ett år tidigare var det 223 miljoner kronor.

Tobias Rydergren


Ämnen i artikeln:

StampenTomas Brunegård

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.