Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Stampen: Marknadschefer visar Q2-boom

Publicerad: 1 Juni 2012, 08:35

Sven-Olof Bodenfors var den som kom på idén till Marknadschefsindex och som Stampen-ledamtor frontar han i Q2-undersökningen.

Foto: Björn Elgstrand.

Sveriges marknadschefer ser att tillväxten ökar rejält under närmaste året. Endast 20 procent tror på en minskning. Det visar Stampen-undersökningen Marknadschefsindex.


Ämnen i artikeln:

Sven-Olof BodenforsMarknadschefsindexStampen

Hälften av marknadscheferna räknar med att deras marknad ökar på ett års sikt, medan endast 2 av 10 tror att marknaden viker.

Marknadscheferna ser också mer ljust på den svenska ekonomin generellt sett - effekten låter inte vänta på sig:
–  Det är fyra av tio marknadschefer som avser att öka sina totala  marknadsinvesteringar, mot bara tre av tio som drar ner, säger  reklamlegendaren Sven- tillika Stampen-ledamoten Sven-Olof Bodenfors i  en kommentar.

Han var den som kläckte idén till Stampens undersökning.

Sven-Olof Bodenfors pekar också på  att marknadscheferna kommer med tillförlitliga bedömningar eftersom marknadscheferna som ingår i undersökningen motsvarar konsumtion för cirka 1 000 miljarder  kronor per år och står för nära hälften av marknaden.

Undersökningen visar också  att marknadscheferna räknar med att sälja flera premiumprodukter än i  höstas. Fler ser också att man kan försvara sina prisnivåer på ett  bättre sätt än tidigare samt att konsumenternas kontantutlägg ökar jämfört med Q1.

Indextalet  för Q2 hamnade på 47,5, vilket är 3,6 procent högre än under Q1. Detta  innebär en ökning med 3-4 miljarder kronor för Q2.

Stampen ligger bakom undersökningen Marknadschefsindex och 150 marknadschefer ingår i undersökningen.

Undersökningen skedde den 2-22 maj.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.