Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Stampen säljer Appelberg

Publicerad: 16 December 2014, 08:16

Martin Alsander.

Foto: GP.

Mediaplanet International köper innehållsjätten Appelberg av Stampen Media Partner. Appelberg omsatte 75 miljoner kronor på 55 medarbetare under förra året.


Ämnen i artikeln:

AppelbergStampen

– Avyttringen av Appelberg är ett led i vår plan att minska vår skuldsättning och samtidigt renodla vårt ägande för att kunna förflytta fokus till våra strategiska satsningar, säger Martin Alsander, vd för Stampen Media Group i en kommentar.

Han menar att Appelberg får möjlighet att utvecklas vidare i en "modern global miljö" i och med affären.

Avtalet innebär att Mediaplanet International köper samtliga aktier i Appelberg av Stampen. Tanken är att skapa ett mer heltäckande internationellt kunderbjudande.

– Med förvärvet av Appelberg tar Mediaplanet nu ett nästa naturligt steg för att utveckla sin position som kundernas förstahandsval inom content marketing, Richard Julin, vd för Mediaplanet International i en kommentar.

Han menar att Appelberg ligger långt fram när det gäller online kombinerat med att man är en helhetsleverantör, vilket innebär att förvärvet ger utökade möjligheter framöver.

– Jag ser fram emot Appelbergs tillförda kompetens som lägger grunden för en fortsatt expansion och ett konkurrenskraftigt erbjudande, säger Richard Julin i en kommentar.

Appelberg grundades för 25 år sedan och är en av Sveriges större innehållsleverantör – företaget omsatte 75 miljoner kronor under förra året.

– För många av våra kunder är tryckta och online- samt sociala medier komplement till varandra, och det är också så vi ser det. Sedan ett antal år tillbaka är det dock den digitala delen av vår affär som växer snabbast och det är också här vi ser framväxten av nya spännande lösningar, säger Calle Ericsson, vd för Appelberg i en kommentar.

Appelberg ska fortsatt drivas som ett separat bolag med egen ledning, bibehållet varumärke och även fungera som en resultatenhet inom Mediaplanet International.

Mediaplanet har idag verksamhet och kontorsnätverk i 15 länder.

Mediaplanet får en årsomsättning på 420 miljoner kronor och 380 medarbetare i 15 länder i och med förvärvet.

Företagets ordförande, Gunnar Strömblad, blir även ledamot i Appelberg styrelse.
–Mediaplanet står väl finansiellt rustat för vidare expansion där organisk tillväxt är i fokus. På lite sikt kommer vi fortsätta att utvärdera intressanta förvärvsmöjligheter, säger han i en kommentar.

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

AppelbergStampen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.