Media
Stampen säljer SvenskaFans till golfbolag
Publicerad: 12 november 2014, 08:57
Börsnoterade Traveas köper Stampen Sports Media, SSM, som är ett dotterbolag till Stampen Media Group. Varumärkena SvenskaFans.com, systersajten FanTV.se och nya satsningarna Golfing.se och SvenskaRaceFans.com ingår i köpet.
KB
Karl-Johan Byttner
Stampen Sports Media når idag 300 000-350 000 unika besökare genom sina sajter och mobila appar.
–Affären ligger i linje med vår strategi att renodla och fokusera på kvinnlig målgrupp genom vår satsning på Modern Women Media, säger Fredrik Jignéus, finansdirektör på Stampen Sports Media i en kommentar.
Han menar att Stampen Sports Media får goda möjligheter att utvecklas ytterligare med Traveas som ägare.
Företaget är idag mediepartner till Svenska och Norska Golfförbundet och når över 750 000 golfare i Norden. Traves är även mediepartner till Svenska Tennisförbundet.
Företagets strategi är att utöka sin affär inom sportmedia i Sverige.
Traveas fördubblar omsättningen till 30 miljoner kronor inför 2015 genom köpet av Stampen Sports Media och räknar med ett rörelseresultat på cirka 4 miljoner kronor.
– Med förvärvet blir vi starka inom webb och mobilt, med varumärken som ligger långt framme inom det digitala, dels som startplatser men framförallt som mötesplatser med passionerade användare, säger Traveras vd Gustaf Karling i en kommentar.