Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Stampens kris ska vara löst i Q1 2016

Publicerad: 4 november 2015, 15:43

Martin Alsander, vd och koncernchef Stampen.

Foto: Press

Stampens planer om obligationslån har för tillfället gått i kras. Det är oklart vad som händer med familjen Hjörnes ägande, men vd Martin Alsander hoppas hitta en lösning i Q1 2016.


Breakit.se rapporterade idag om att familjen Hjörne riskerar att förlora makten över Stampen efter att Stampen tvingats dra tillbaka en emission av en företagsobligation på 500 miljoner kronor.

Att Stampen har jagat 500 miljoner kronor från externa investerare för att lösa banklånen har varit känt sedan i våras. De hade då till årsskiftet på sig. Investmentbanken ABG har hjälpt till i sökandet, men efter en iskall obligationsmarknad fick Stampen dra sig ur. Martin Alsander, vd och koncernchef, kommenterar efterspelet för Resumé.

– En av våra huvudplaner har varit att göra det genom obligation som vi förberedde i våras. Tanken var att presentera för marknaden i höst. Men sen sensommaren har det knappt gjorts någon obligationsnotering överhuvudtaget. Det är inte så att vi har lanserat något som vi drar tillbaka – vi jobbar istället med andra planer. Vi har en bra dialog med bankerna.

Så du utesluter inte obligation?
– Nej. Men just nu har det inte varit aktuellt. Det blev lite spinn på detta idag.

Om Stampen gör en nyemission av stamaktier kan det innebära att familjen Hjörne tappar makten över mediekoncernen, skriver Breakit. De skulle då äga 30 procent.

– Om vi bara finansierar oss med annan skuld så händer det ingenting med familjens ägande, men väljer vi att göra på annat sätt kan ägandet påverkas. Beroende på hur de själva väljer att medverka.

Kommer ni ta till nödlösningar för att sänka kostnaderna ännu mer?
– Nej. Verksamheten går bra. Vi har de här lånen. Vi vill hitta en annan lånestruktur framåt som är billigare. Jag har självklart en plan men jag väljer att inte prata om den. Vi får återkomma när det finns något att säga.

Hur har det gått för Stampen i år?
– Det har varit ett tufft år på annonssidan. Vi har tappat mer än vi trodde från början, men har också varit snabbare på att ta kostnadsbesparingar och fortsätter att förbättra resultatet. Dessutom har vi lagt grunden för en bra digital tillväxt, genom alla rekryteringar vi gjort. Redan nu ser vi effekt genom trafik och sidvisningar, säger Martin Alsander.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.