Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Stampens plan för överlevnad

Publicerad: 16 November 2016, 12:46

Sparpaket och samarbeten: Det är Martin Alsanders strategi för 2017.


Resumé har i flera vändor rapporterat om turerna kring Stampen. I dag stod det klart att den krisdrabbade mediekoncernens utträde ur företagsrekonstruktionen godkänns i samtliga tingsrätter för samtliga bolag. En överenskommelse med bankerna är därmed säkrad.

– Vi är så klart jätteglada över att ha fått till den här principöverenskommelsen. Stampen har varit utan banker under en längre tid och jag skulle säga at det här är en milstolpe som gör att vi kan överleva vidare, säger Stampens koncernchef Martin Alsander till Resumé.   

Nästa steg för Stampen är en nyemission som Martin Alsander hoppas kommer att bli klar innan julen. Så väl Resumé som Dagens Industri har kommit över uppgifter som visar att de västsvenska investerarna som gått in med pengar i bolag inte överstiger 80 miljoner kronor.

LÄS MER: Stampen behöver 1 miljard för att överleva vintern
LÄS MER: Domen: Stampen är värdelöst
LÄS MER: Konkursexpert: Stampens transaktioner kan vara olagliga

Alltså långt under den summan som mediekoncernen behöver. Bara på fyra månader ska man betala 220 miljoner kronor i ackordslikvid. Martin Alsander är förtegen om siffrorna.

– Vi har valt att inte kommentera de uppgifterna. Men med nyemissionen har vi fått en nystart och nu har bankerna gett grön ljus. Med nyemissionen kan vi också bredde ägandet. Det ger både nya pengar och nya perspektiv. Vi behöver inflöde av idéer för att kunna satsa framåt i den digitala omställningen.

Vilka är investerarna?
­– Vi hoppas kunna presentera dem inom kort.

Ambitionen som koncernchefen framför är att hålla samman gruppen med medier i Västsverige och V-Tabs tryckeriverksamheter. Därefter handlar det om att hantera verksamheten så effektivt som möjligt. Martin Alsander utesluter inte samarbeten med andra aktörer.
– Jag tror på samarbeten mellan medieföretag i den tid vi befinner oss måste vi dela på till exempel distributionskostnader och tryckeri för att nå lönsamhet.

Vilka samarbeten syftar du på?
– Vi kan ta storstadssamarbeten som exempel.

Under tiden som koncernchef för Stampen har Martin Alsander genomfört 25 avyttringar framåt tror han inte på några vidare försäljningar. Däremot kommer det att ske besparingar på personalsidan. Han vill dock inte bekräfta hur många tjänster det rör sig om

– Det är ingen kioskvältare att vi behöver göra besparingar och det kommer att fortsätta under nästa år. Samtidigt investerar vi och rekryterar i vår digitala omställning. Samtidigt är det printverksamheten som fortfarande är vår brödföda. Vi måste ha en bra printaffär för att överleva framåt.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.