Media
Stampens stora nätsatsning i hamn
Publicerad: 23 september 2009, 12:50
1,2 miljoner unika besökare över hela landet. Det är resultat när Stampens utvecklingsbolag Mktmedia nått sitt slutmål: 47 svenska tidningstitlar på samma digitala plattform
PW
Peter Willebrand
Bosse Svensson, vd för mkt media, har varit spindeln på nätet.
Det har beskrivits som Mediasveriges största samordningsprojekt. Från och med 30 september finns 47 svenska tidningstitlar, på samma digitala plattform.
Fyra mediagrupper har samarbetat i projektet: Stampen, Mittmedia, Eskilstuna-Kuriren och Nya Lidköpings-Tidningen. Totala investeringarna uppgår till 50 mkr.
Potentialen är drygt 1,2 miljoner unika besökare över hela landet.
Bosse Svensson, vd mktmedia, är den om drivit projektet.
Han är mycket nöjd.
– Plattformen lägger en grund för gemensam affärsutveckling för 32 mediehus i fyra olika ägargrupper. Även de mjuka processerna är på plats och jobbar för fullt när den sista webbplatsen lanseras, säger han i en kommentar.
Plattformen omfattar även en plattform för webbtv och mobil. I nästa steg ska tidningarna även samordna flera lokala satsningar, med inrikning på olika marknadssegment som sport, motor, bostad, kultur & nöje.
– Tillsammans med alla medverkande tidningar och mediehus ser vi framför oss stora möjligheter att skapa både starka lokala och nationella intresseprodukter, säger Lars Rundblom, GP:s vd .