Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Stampens vd om beslutet att sälja OTW till Aller Media

Publicerad: 21 Juni 2016, 14:53

Martin Alsander på Stampen om försäljningen av OTW.

Foto: Pressbild.

Stampens koncernchef Martin Alsander kommer att använda OTW-pengarna till att betala av lånen till bankerna. Samtidigt avfärdar han uppgiften att Modern Women Media är till salu.


Ämnen i artikeln:

Martin AlsanderStampenAller MediaOTW

I morse kunde Resumé berätta att Stampen säljer contentbyrån OTW till Aller Media, en uppgift som vi avslöjat redan i slutet av maj.
– Det har varit en ganska lång process. Det har funnits flera olika intressenter med i bilden. Men vi bestämde oss för att gå vidare med Aller och nu har vi gått i mål. Vi är glada. De är en bra ägare och samtidigt kan vi sänka vår skuldsättning vilket är hela poängen med övningen vi genomför nu, säger Stampens koncernchef Martin Alsander och syftar även till den rekonstruktionsprocess som bolaget just nu genomgår.

Aller Medias vd Bodil Ericsson Torp berättade tidigare i dag för Resumé att förhandlingarna har dragit ut på tiden. En försvårande faktor har varit rekonstruktionen (som OTW förvisso inte har omfattats av). Martin Alsander förnekar däremot att den spelade någon avgörande roll.
– Det tog lite tid eftersom vi tidigare inte var överens i en del viktiga sakfrågor.

Vilka sakfrågor?
– Det kan jag inte gå in på.

Stampens vd vill inte heller berätta hur mycket försäljningen inbringar. Enligt Resumés källor ville Stampen tidigare ha omkring 150 miljoner kronor för OTW och Modern Women Media, medan Aller Media ville betala högst hälften. Martin Alsander säger att pengarna kommer gå till att amortera på banklånen som uppgår till närmare en halv miljard.
– Det leder i sin tur till lägre räntekostnader framåt. Det blir ett viktigt bidrag i hela processen med målet är att få till en övergripande skuldnedskrivning.

Att bankerna får betalt framför exempelvis de frilansare som kräver Stampen på pengar för obetalt arbete beror på att de räknas som prioriterade borgenärer.
– De har pant för sin utlåning i form av olika tillgångar. I ett ackordsförfarande riktar man sig till de oprioriterade borgenärerna.

Igår berättade Stampen att dotterbolaget Modern Women Media, som alltså tidigare ryktades vara på väg att säljas, lyfts ur från rekonstruktionen.
– Vi har under den här månaden genomfört ett antal åtgärder i Modern Women Media. Det finns väldigt lite skulder i det bolaget att rekonstruera, till skillnad mot koncernen i sig, säger Martin Alsander.

Ska vi tolka det som att Modern Women Media är till salu?
– Nej det tycker jag inte. Modern Women Media är viktiga för oss framåt. Om man tänker sig att våra tidningar mycket kommer att handla om det digitala är det bra att kunna komplettera med Modern Women Media. Framför allt räckviddsmässigt.

Hur känns det att sälja OTW?
– Det är ett jättefint bolag, så det är en svår avvägning. Det hade varit jätteroligt att äga OTW framåt men det övergripande målet är att få ned skuldsättningen. Då är det här det enda rätta beslutet att ta.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.