Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 28 januari 2014, 09:26
Starcoms före detta Europa-chef för nykundsbearbetning, Jens Welin, har precis hunnit sätta sig in i sitt nya jobb som Excecutive Vice President Managing Director för byråns verksamhet i USA. Han genomföra stora förändringar redan från start. – Här sitter man i bås på olika våningsplan. Min vision är att skapa ett lite mer trendkänsligt våningsplan med skandinaviska drag, säger han.
Starcom i USA har 1 200 medarbetare, varav 800 personer i Chicago, där Jens Welin numera är placerad.
Hans introduktion skedde i samband med den stora elektronikmässan i Las Vegas, CES.
– Det var typ 400 personer från Starcom där, varav 300 från verksamheten i Chicago, säger Jens Welin.
Han uppger att han i sina tidigare jobb på Starcom sprungit på vd:ar för olika Starcom-verksamheter runtom i världen, men att det var första gången han fick tillfälle att träffa kunder som Google, Facebook och American Online, AOL, på plats.
– Det är lite speciellt. Man går från hotell till hotell och det är ett bra tillfälle att sätta sig in i det senaste som har hänt kring exempelvis Facebook, säger Jens Welin.
Han tycker det allra mest slående med mötena är att de kryllar av folk – alltifrån kund- och researchansvariga till kreativt ansvariga.
– Det är egentligen sjukt hur dyra mötena blir, men marknaden är så stor här att man får ändå får ekonomi i det, säger Jens Welin.
Hans titel är lite komplicerad, men med svenska mått mätt är den enklaste beskrivningen att han har en roll som är något högre än vice vd för Starcom i USA.
– Det finns redan flera vice-vd:ar här, haha, säger Jens Welin.
Han berättar också att Starcom-verksamheten i Chicago är så stor att man inte ens känner igen varandra mellan de olika våningsplanen.
Han tycker också att klädkoden är extremt casual.
– Chicago är ju USA:s tredje största stad och här tar man det rätt cool när det gäller hur man klär sig. Det är ju kallt ute just nu, typ -10-15 grader och då sitter folk med boots under mötena, säger Jens Welin.
Han uppger att han sin vana trogen fortsätter att klä sig i kostym och liknande, men att han redan tredje dagen fick en passning om att han skulle tänka lite mer casual.
Jens Welin tänker dock inte ge med sig på den punkten.
Han berättar också att de anställda sitter i små kubliknande bås från
1980-talet och även här har han redan börjat ändra på saker och ting – han har börjat riva båsen.
– Nu kan se alla personer så att ingen kan gömma sig. Jag går all in så att det ska bli helt öppet. Jag vill kunna se om folk jobbar och man ska också kunna gå fram till sin chef och fråga saker, säger Jens Welin.
Han är enormt basketintresserad och såg till att komma med i ett lag så fort han kom dit.
– Det var det första jag gjorde, haha säger Jens Welin.
Han ser också 1-2 matcher per kväll i basketens förlovade hemland. Han har också hunnit besöka en college-match.
– Det är en rolig känsla att på plats kunna få ta del av det amerikanska idrottslivet, säger Jens Welin.
Vad kan egentligen svenska mediebyråer lära sig av hur man jobbar i USA och vice versa?
– Här kryllar det att duktiga specialister, men det beror ju på att man har så stora uppdrag. Jag tycker ändå att svenska mediebyråer håller världsklass. Vi ger otroligt mycket tillbaka för de pengar som man investerar, säger Jens Welin.
Har du hunnit få hemlängtan?
– Jag åkte tillbaka till familjen i Stockholm. Vi åkte skidor och vi har också sålt huset. Det är klart att det är tråkigt att vara där själv just nu, men fördelen är väl att det inte är någon som säger till om mitt stora basketintresse, haha, säger Jens Welin.
Karl-Johan Byttner