Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Starcom och Yahoo ska utbyta information

Publicerad: 12 november 2013, 14:45

Foto: Press.

Den digitala jätten Yahoo har ingått ett flerårigt avtal med Publicis mediebyrå Starcom. Upplägget innebär att Starcom får exklusiv tillgång till förstahandsinformation om Yahoos besökare såväl som dess innehållsstudio.


Ämnen i artikeln:

StarcomYahoo

Adage ser affären som ett tecken på att Yahoos relationer med byråerna håller på att värmas upp.

–  Yahoo sitter med data som baseras på alla dess plattformar, medan våra  kunder har data om sina egna kunder. Så i stället för att hoppas att  konsumenterna hittar fram till innehållet använder vi data för att skapa  och pusha videoinnehåll till konsumenterna, säger Lisa Donohue, vd på  Starcom i en kommentar.

Mediebyrån inleder projektet med kunder som Kraft, Allstate och Kellogg´s, enligt Adage.

Lisa  Donohue menar att ett typiskt upplägg för en kund blir att Starcom  tittar på en kombination av kundens information och Yahoos  användardata.

Starcom ska även använda Yahoo Studio för  att skapa originalvideos inom olika ämnesområden och sedan baka in kundens  budskap och distribuera det till olika målgrupper tvärs över  Yahoos kanaler.

– Affären innebär att det är första gången som  Yahoos sökdata används brett för att informera om vilka display-  eller video-annonser som ska köras, säger Yahoos vice vd och USA-chef  Ned Brody till Adage.

Han hävdar också att Yahoo är det enda bolaget som  kan koppla ihop annonser med vad någon har klickat på – inte bara vad  man har sökt efter.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

StarcomYahoo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.