Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Stark start för nya Expressen Söndag

Publicerad: 17 Januari 2008, 07:38

Expressens nya söndagsbilaga lyfte enligt Resumés källor försäljningen med nära 25 procent. Det betyder ett lyft för Söndag med uppåt 40 000 ex. – Det har gått mycket bra, men vi uttalar oss inte om upplagetal, säger Expressens bilagechef Bengt Bengtzon.


En normalsöndag i januari säljer Expressen ungefär 160 000 söndagsbilagor. Kvällstidningarnas bilageförsäljning har långsamt minskat de senaste åren i takt med att huvudtidningarna tappat upplaga, men de är fortfarande en bra affär.

I söndags lanserades Expressen Söndag i nytt europeiskt bilageformat efter en kampanj i tv och print. Enligt Resumés källor ökade försäljningen med 20 – 25 procent, eller 35 000 – 40 000 extra sålda bilagor.

– Jag kan bekräfta att vi ökade med cirka 20 procent, säger Bengt Bengtzon. Söndag har fått ett väldigt bra mottagande från läsare och inte minst från annonsörer och förmedlare. De gillar det nya större formatet.

Vad är de viktigaste förändringarna?
– Förutom formatet har vi gjort mer reportagetidning, en lite bredare och vuxnare tidning än förut.

Tror du inte att ökningen är en följd av marknadsföringen bara?
– Nej, utifrån tidigare erfarenheter tror jag att vi kan fortsätta sälja bra om vi fortsätter göra en lika bra tidning som första numret. En viss liten marknadsföringseffekt finns förstås. Vi ska göra en utomhuskampanj i slutet av januari, sedan ska vi bara köra egenannonser. Söndag marknadsför sig själv genom sitt format där den ligger i ställen.

Aftonbladets featurechef Marika Finnsiö tycker ni är fantasilösa när ni kopierar namnet Söndag?
– Jag såg att hon kallar Aftonbladets bilaga för originalet från 1986. Då kan jag meddela att Expressen gav ut den första söndagsbilagan 1966. Den hette Söndag.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.