Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Stark tillväxt för europeisk onlineannonsering

Publicerad: 26 juni 2013, 13:58

Online var den aktören som ökade mest på reklammarknaden med en total tillväxt på 11,5 procent under 2012. Det visar IAB Europas årliga Adex Benchmark-undersökning. Och i Sverige omsätter onlinemarknadsföringen närmare 8 miljarder kronor


Adex Benchmark, som presenterades på släpptes vid IAB Europas Interact konferens i Barcelona, och analys visade att online var den aktören som ökade mest på reklammarknaden med en total tillväxt på 11,5 procent under 2012.

På tio-i-topp-listan över Europas länder hamnar Sverige på en åttondeplats med en onlinemarknadsföringskaka som är värd närmare 800 miljarder kronor. Som jämförelse kan nämnas att ettan, Stobritannien, har en omsättning på närmare 60 miljarder kronor.

Mångfalden av annonsering på nätet var en starkt bidragande orsak till den europeiska tillväxten trots fortsatt skakiga ekonomisk situation.

– Med en 15,3 procents tillväxt under 2011 och fortsatt stark tillväxt på 11,5 procent 2012, går vår bransch emot trenden i Europa, säger Kimon Zorbas, vd för IAB Europe.

En fortsatt stark förflyttning av reklaminvesteringar online, som följde användningsmönster inom media, driver den starka tillväxten. Efterfrågan på online video- annonsering bidrog till att varumärkesannonseringen växte med 50,6 procent under 2012, till nästan 661,9 miljoner euro. Detta är första gången i Europa som onlinevideo har tagit en tvåsiffrig andel av display-marknaden. Mobilannonsering fortsatte också sitt uppsving, det växte med 78,3% till nästan 392 miljoner euro i totalt värde.

Annonser och katalogers starka ställning i Skandinavien fortsatte också att öka den europeiska marknaden. Enastående prestationer noterades i Danmark - upp 20 procent - och Sverige - upp 23,9 procent.

Krister Berntsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.