Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Stark tillväxt för morgonpressen på nätet

Publicerad: 30 oktober 2012, 13:22

Annonsintäkterna för morgontidningarnas på nätet ökade med 12 procent under tredje kvartalet jämfört med motsvarande period 2011. Det är storstadstidningssajterna som är tillväxtens draglok med en ökning på hela 17 procent. Det visar TU Internetbarometer.


Ämnen i artikeln:

TidningsutgivarnaIRM

Även landsortspressen upplever en period av tillväxt, men det är också storstadstidningarnas sajter som står för merparten av annonsintäkterna.

Annonsintäkterna för morgontidningarna på nätet uppgick till sammanlagt 100 miljoner kronor under tredje kvartalet.

– Hittills i år har morgontidningssajternas annonsintäkter ökat med mer än 35 miljoner jämfört med samma period 2011. Om ökningstakten håller i sig under sista kvartalet kommer annonsintäkterna från nätet uppgå till mer än en halv miljard för helåret 2012, säger Fredrik Rogberg, analyschef på TU.

Storstadssajterna stod för 60 miljoner kronor och landsortssajterna för resterande 40 miljoner kronor. Siffrorna kommer från TU Internetbarometer som görs i  samarbete med IRM.

Statistiken redovisar nettointäkter från mer än 60 morgontidningssajter. Kvällstidningarna ingår inte i statistiken.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

TidningsutgivarnaIRM

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.