Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Starkaste första kvartalet någonsin — trots printraset

Publicerad: 17 april 2012, 07:59

Medieinvesteringarna i mars.

Vilket ös på medieinvesteringarna! 3 procent högre än samma period föregående år. Det är rekord för första kvartalet. Internet och tv är glädämnena – medan print är ett sorgebarn.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Sveriges Mediebyråer har släppt Mediebyråbarometern för mars då medieinversteringarna ökade med knappt 1 procent jämfört med samma månad föregående år. Totalt förmedlades under mars drygt 1,2 miljarder kronor.

Sett till årets första  kvartal var medieinvesteringarna 3 procent högre än samma period föregående år. Detta är det  starkaste första kvartal sedan Sveriges Mediebyråer påbörjade sin  mätning.  

Utvecklingen skiljer sog dock åt på mediekanalsnivå. De ökade medieinvesteringarna beror till stor del av mediekategorierna internet och tv som har ökat med 10  respektive 9 procent det första kvartalet. Tillsammans svarar de för  drygt hälften av kvartalets totala medieinvesteringar.

Mediekategorierna sök och DR/Annonsblad har också utvecklats positivt de tre  första månaderna.  

Printkategorin rosar dock inte marknaden. Ackumulerat för de första tre månaderna  minskar storstadspress och kvällspress med 9 procent vardera,  populärpress 8 procent och fackpress 10 procent. Undantaget är  landsortspress som har ökat med 1 procent.

–  Utvecklingen inom printkategorin är helt i linje med den trend där vi  ser att lokal marknadsföring blir allt viktigare. Lokala aktörer är inte  lika konjunkturkänsliga som de stora internationella annonsörerna som i  tider av osäkerhet blir mer försiktiga, kommenterar Håkan Gustafsson,  Mediachef Aegis Media.

Den  absolut största förloraren hittills i år är radio som minskar med 30  procent i mars och med 22 procent under första kvartalet. Bio minskar också kraftigt i mars.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.