Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Starkt kvartal av Schibsted – men Hemnet-affären i fara

Publicerad: 11 Maj 2016, 05:44

Både Aftonbladet och SvD ökar sina intäkter, Hemnet-affären kan stöta på oanade problem hos Konkurrensverket och Amazon utmanar Youtube. Läs mer i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookAftonbladetBjörn RietzSvenska DagbladetSchibstedAmazon

Starkt kvartal av Schibsted...
Schibsteds svenska verksamheter gick framåt på bred front under det första kvartalet 2016. Både SvD och Aftonbladet uppvisar såväl ökad omsättning som vinst. Men de stora pengarna tjänas inom online classifieds (Blocket) och bland tillväxtbolagen.
– Det är ett starkt kvartal där alla våra verksamhetsområden bidrar till resultattillväxten. Annonstillväxten online fortsätter helt i linje med vår strategi. Särskilt väl utvecklas våra bolag i affärsområdet Growth med tjänster inom personal finance och prisjämförelser, kommenterar Raoul Grünthal, Schibsteds Sverigechef.

Schibsted Sverige Q1 2016 (Q1 2015)
Omsättning: 1228 (1169) miljoner kronor.
EBITDA-resultat: 212 (190) miljoner kronor.

Aftonbladet
Omsättning: 462 (455) miljoner kronor, varav online stod för 202 (178) miljoner.
EBITDA-resultat: 44 (34) miljoner kronor.

Svenska Dagbladet
Omsättning: 233 (228) miljoner kronor.
EBITDA-resultat: 17 (12) miljoner kronor.

Online classifieds
Omsättning: 247 (221) miljoner kronor.
EBITDA-resultat: 132 (110) miljoner kronor.

Schibsted Growth Sweden
Omsättning: 263 (238) miljoner kronor.
EBITDA-resultat: 52 (42) miljoner kronor.

...Men Hemnet-affären är i fara
I dagens kvartalsrapport skriver Schibsted att "det finns en ökad osäkerhet kring förvärvet av Hemnet" och att "Schibsted förväntar sig en diskussion med svenska Konkurrensverket". Först med att berätta dessa uppgifter var techsajten Breakit. Orsaken är att affären är satt under fördjupad granskning av svenska myndigheter.
– Vi kommer ta beslut senast den 9:e juni om vi ska gå till domstol för att stoppa affären eller inte, säger Konkurrensverkets chefsjurist Per Karlsson till Breakit.

Knäckfrågan är om om Schibsteds köp av Hemnet dödar konkurrensen på marknaden. Bolaget har tidigare bestämt sig för att licensiera ut Blocket Bostad till Bovision, men frågan är om det räcker. Eventuellt kan de bli tvugna att göra sig av med Blocket Bostad för att få igenom köpet.

Schibsted har avtalat att köpa 80 procent av bostadssajten som värderas till 1,5 miljarder kronor.

Amazon utmanar Youtube
Nu får Youtube ytterligare konkurrens om tittarna och videokreatörerna på nätet. Amazon ger sig nämligen in i matchen med tjänsten Amazon Video Direct, skriver Bloomberg. Här låter de användare lägga upp videos på Amazons plattform och låter dem sedan tjäna pengar på annonsvisningar, royalities och andra intäktskällor – precis som Youtube.

Studie: Få använder Facebooks nya reaktioner...
Hur ofta använder du reaktioner som "wow" och "haha" istället för den reguljära like-tummen? Inte tillräckligt, visar en studie som Quintly har gjort och Übergizmondo refererar till. En genomgång av 130 000 slumpvis utvalda poster visar att 97 procent av interaktionerna fortfarande är tummen upp.

...Och så tycker annonsörerna om den påstådda censuren
I går kom uppgifter som gjorde gällande att Facebook har manipulerat sin algoritm för att bortprioritera "konservativa" nyheter bland sina trending topics. Anklagelserna kom från tidigare anställda som berättar om hur det hela gick till. Från annonsörers sida är det dock ett större problem att det råder en generell brist på transparens kring hur tjänsten, skriver Digiday.
– Bristen på transparens innebär varningsflagg. Det skulle vara klokt av Facebook att vara öppna med sitt redaktionella team, och att aktivit jobba med mångfalden där för att reducera risken partiskhet, säger Liz Cardonna, director of digital strategy på DigitasLBi.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.