Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag26.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Starkt MTG i digital omvandling

Publicerad: 21 Juli 2015, 07:17

MTG storsatsar digitalt och levererar ett starkt resultat

Foto: Andreas Elgstrand

Mediekoncernen rapporterar ett totalt rörelseresultat före skatt för andra kvartalet på 452 miljoner kronor. Det kan jämföras med 318 miljoner kronor för samma period förra året. Samtidigt storsatsar bolaget digitalt.


Ämnen i artikeln:

Jørgen Madsen LindemannMTG

I går meddelade MTG att man förvärvar det holländska Youtube-nätverket Zoomin.tv. Det framhålls också i delårsrapporten som ett exempel på hur bolaget nu expanderar digitalt.

– Under kvartalet har vi tagit ett antal viktiga steg i vår strategiska omvandling. Vi har förändrat organisationsstrukturen, expanderat vår spännande digitala portfölj och säkrat ett flertal viktiga rättigheter. Den underliggande verksamheten fortsätter att utvecklas väl och vi vidtar åtgärder för att motverka fortsatt negativa valutaeffekter, säger koncernchef Jørgen Madsen Lindemann i delårsrapporten.

Resultatet för halvåret landar på 672 miljoner kronor, jämfört med 437 miljoner för fjol.

MTG skriver att det linjära tittartappet mattas av under andra kvartalet 2015 samtidigt som tittartidsandelar och annonspriser fortsätter att öka. Den digitala försäljningen ökade med 30 procent och MTG lanserar nu sin nya annonsplattform för så kallade programmatic-annonser.

En speciell kommitté utvärderar just nu ett bud på det ryska bolaget CTC Media, ett företag som MTG vill sälja.

Mika Wallgren

Ämnen i artikeln:

Jørgen Madsen LindemannMTG

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.