Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Startade upp Di Digital – nu lämnar han journalistiken

Publicerad: 27 September 2016, 09:00

Daniel Goldberg: "Ett jättesvårt steg att ta"

Foto: Jesper Frisk

Som redaktör har Daniel Goldberg varit med och byggt upp storsatsningen Di Digital. Nu lämnar han journalistiken för att bli kommunikationschef på det svenska spelbolaget Paradox Interactive.


Ämnen i artikeln:

KarriärDi Digital

Daniel Goldberg värvades till Dagens Industri för två år sedan med uppdraget att bygga upp en techsajt under tidningens flagg. För 18 månader sedan var sajten uppe och satsningen befinner sig fortfarande i en expansiv fas. Då väljer redaktören att lämna – för spelbranschen.

– För mig är det en drömchans. Det är lite som en musikjournalist som är inbiten i ämnet och skulle vilja jobba i musikbranschen. Jag har skrivit flera böcker om spel och Paradox Interactive är ett bolag jag följt länge och tror väldigt mycket på, säger Daniel Goldberg till Resumé.

Di Digital har varit uppe i 18 månader och du lämnar en chefsposition. Hur kommer det sig att du lämnar journalistiken i detta läge?
– För mig är det ett jättesvårt steg att ta och jag är ödmjuk inför vad som väntar. Jag hade gärna stannat längre på Di, men kände att jag inte kunde tacka nej.

Innan tiden på Di Digital var Daniel Goldberg nyhetschef på IDG tillsammans med Linus Larsson. De lämnade för Di respektive Dagens Nyheter, men har fortsatt att skriva böcker ihop. Bland annat om svenska hackare och spelundret Minecraft. Han kommer att stanna på Di till 6 november och är därmed kvar en bra bit in på Startup Tour som har premiär i Umeå den 11 oktober.

På Paradox Interactive får Daniel Goldberg rollen som content and communications manager.

Är det inte lite symptomatiskt för mediebranschen i vår tid att någon i din position lämnar journalistiken mitt i en nysatsning?
– Så kan man nog se det. För mig handlar det om att testa någonting nytt innan jag blir alltför gammal. Det finns också många gemensamma utmaningar. Precis som med Di Digital handlar det om att hitta nya sätt att nå ut till en viss målgrupp med sitt innehåll.

– Bolaget ligger i framkant när det kommer till digital kommunikation skulle jag säga. De har en stor egen publik i sociala medier och bra engagemang i sina kanaler. Givet det läge mediemarknaden befinner sig i är det här en väldigt spännande utmaning.

Di Digital snittar i dagsläget på omkring 200 000 unika besökare i veckan. Daniel Goldberg kommer att vara med i början av satsningen på Startup Tour innan han lämnar. Därefter kommer Jonas Leijonhufvud och Mimi Billing att ta över konceptet. Viktor Ström kommer fortsatt ha ansvaret för databasen Nordic Tech List och Sven Carlsson fortsätter som nyhetschef.

– Precis som för alla andra medier är utmaningen för Di Digital att hitta nya intäktsströmmar bortom traditionell annonsering. Vi har kommit långt i den processen skulle jag säga. En väldigt liten del av våra intäkter kommer från bannerannonsering idag. Vi gör bra affärer på native och event, och vi har redan över 4000 registrerade användare och ungefär 40 000 datapunkter i vår databas Nordic Tech List.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

KarriärDi Digital

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.