Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Startar nytt dotterbolag

Publicerad: 23 Februari 2010, 11:05

Tidningen Filters senaste nummer nådde 25 000 sålda exemplar och står därmed på egna ben. Då passar Offside press på att starta ett dotterbolag – för att utveckla andra förlags tidningar.


Ämnen i artikeln:

FilterOffsideTobias Regnell

Tobias Regnell, vd på Offside Press.

Både fotbollstidningen Offside och reportagetidningen Filter är två annorlunda magasin på den svenska tidskriftsmarknaden. Med långa välskrivna reportage går de på tvärs mot en alltmer snuttifierad journalistik. Men det har gått hem hos läsarna. Nu ska kunskapen användas för att skapa ett tredje intäktsben för förlaget.

Redan tidigare har de två tidningarnas medarbetare på haft en del bisysslor. De håller föredrag på journalistutbildningar och på tidningsredaktioner. Offside press fick för ett par år sedan uppdraget att göra Tidningen Taktik på uppdrag av Forsman & Bodenfors och IQ.

Förra våren tog förlaget hem fackförbundstidningen Ingenjörens upphandling för en re-design.
– Vi presenterade inte bara en re-design utan ett helt nytt magasinstänk. Tidningens utgivningstakt har dragits ner till fem nummer per år och blivit därmed blivit tjockare. Innehållet har blivit djupare och mer personnära, säger Tobias Regnell, vd på Offside Press.

Förlaget har också fått uppdraget att göra två magasin om Bergslagen på uppdrag av en kommunägd intresseförening. De kommer också att göra en fotbollsguide för Sydsvenskankoncernen och HD lagom till premiären av Allsvenskan.
– Vi har gjort en generell guide och sedan fyller respektive tidning på med lokalt material.

Tobias Regnell ser en efterfrågan främst från tidskriftsförlag.
– De var sena ut på nätet och lägger nu ut det kortare och lättare materialet där. Men de har inte riktigt förstått vad de får för konsekvenser för papperstidningen.

Den nya verksamheten kommer att drivas i ett dotterbolag, som ännu inte fått något namn. Men det finns en idé om hur mycket man ska dra in.
– Jag tror att vi ska mäkta med att ta uppdrag för tre-fyra miljoner om året.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

FilterOffsideTobias Regnell

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.