Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag17.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Statliga Teracom räds inte ökad konkurrens

Publicerad: 18 Januari 2013, 13:55

Foto: Pressbild.

Resumé rapporterade tidigare idag om att Konkurrensverket vill sänka täckningskravet för SVT:s sändningar från 99,8 till 98 procent för att konkurrensutsätta statliga distributionsbolaget Teracom. Men Teracom räds inte en ökad konkurrens.


Ämnen i artikeln:

Canal DigitalTeracom

”Vi är övertygade om att vi även 2020 kommer att erbjuda ett nät som når alla de hushåll som SVT vill och som alltid fungerar.”

Så  skriver Teracoms kommunikationsdirektör Johan Bobert i ett svar till  Resumé angående Konkurrensverkets yttrande till Myndigheten för radio  och tv.

Enkelt förklarat går yttrandet ut på att SVT:s nuvarande täckningskrav på 99,8 procent snedvrider konkurrensen.  Man vill därför sänka täckningskravet till 98 procent.

På så sätt hoppas man få in fler aktörer som kan konkurrera om distributionen.

Källor  till Resumé gör bland annat gällande att det är nästan lika dyrt att  täcka de sista 1,8 procenten som det är att täcka upp till 98 procent.

Man  menar också att om förslaget blir verklighet kan Teracom få ytterst  svårt att räkna hem sin investering i digital-tv-nätet för 7-8 år sedan:
– Jag  har svårt att tro att man skulle ha hunnit räkna hem det och  framförallt även hunnit få avkastning på sin investering, säger en av  källorna.

Samma källor gör gällande att Post- och telestyrelsen, PTS,  redan för 2-3 år sedan skissade på olika alternativ för att släppa in  andra aktörer i Teracoms nät.

Förslagen rörde alltifrån att få sätta  upp utrustning i Kaknästornet till att få chansen att ”jacka” in sig på  sändningarna, men ingenting hände.

Nu kan det alltså bli ändring på det i och med Konkurrensverkets förslag:
– Man  ska komma ihåg att de flesta andra aktörerna redan ligger på 98  procents täckning. Alla kanaler som Boxer idag erbjuder i sina paket har  det exempelvis. Så det blir en helt annan kalkyl om kraven ändras till  98 procent, säger källan.

Satellitbolag som Viasat och Canal Digital kan redan täcka hela Sverige, men har inte visat så stort intresse ännu:
– Jag  gissar att man inte tycker att de sista procenten är så kommersiellt  intressanta eftersom många av de som bor i sådana områden kanske bara  vill ha frikanalerna och inte bolagens andra kanaler, säger källan.

Canal Digitals marknadsdirektör, Lars Jungerth, ger följande skriftliga kommentar till Konkurrensverkets förslag:
”Vi  tycker det är bra att den här frågan genomlyses men det är för tidigt  för oss att ta ställning till vad det innebär för Canal Digitals del.  Men precis som Konkurrensverket belyser så finns det annan  sändningsteknik, i synnerhet vår satellitteknik, som både har full  täckningsgrad samt framförallt har den obegränsade kapacitet som  framtidens tv med mer innehåll i HD, 3D, och 4K kräver.  Det enda vi vet  är säkert är Tv-marknaden 2020 kommer att se annorlunda ut än idag.”

Johan  Bobert tycker det är viktigt att sändningarna kan tas emot med vilken  tv som helst och att det också enkelt går att se på SVT ihop med andra  tv-kanaler i marknätet:
”Så vi tvivlar inte på att vi är konkurrenskraftiga även på sikt.”, skriver han.

Han vill även lägga in en brasklapp:
”Det är en originell idé att sluta sända Sveriges Television till en del av svenska folket för att fler företag ska kunna delta i en upphandling”.

Resumés källor tror att Konkurrensverket yttrande kan få norrlänningarna att gå man ur huse:
– Många tycker ju att det är en demokratisk rättighet att få public-service. Så Konkurrensverkets förslag borde skapa folkstorm uppe i norr.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Canal DigitalTeracom

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.