Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Statsministerns pik mot fejkade nyheter: ”Löfven kom på idén själv”

Publicerad: 12 December 2016, 13:54

Stefan Löfvens klocka ryktades vara värd 275 000 kronor. Nu kan du köpa statsministern "lyxklocka" på Tradera – till förmån för Musikhjälpen. Auktionen är dagens snackis och enligt presstaben är det Stefan Löfven själv som kom på idén.


Ämnen i artikeln:

TraderaMusikhjälpenStefan LöfvenSocialdemokraterna

Det var i september som ett rykte började cirkulera på vissa nätforum och i sociala medier. Uppgifterna gjorde gällande att statsminister Stefan Löfven bar en lyxklocka från Patek Philippe – värd omkring 275 000 kronor.

Metros "Viralgranskaren" uppmärksammade att ryktet var falskt och även röster från Stefan Löfvens krets dementerade de dyra excesserna hos statsministern.

– Statsministern har två klockor. En Longines som han haft sedan 2008 och en klocka från Internal association of machinists (IAM) som han haft sedan 90-talet, sade Ingela Nilsson, Löfvens pressekreterare till Aftonbladet i samband med att luften gick ur ryktet.

Klockan som ryktades vara en dyrgrip kommer alltså från maskinisternas internationella fackorgan. Men ryktet om dess höga värde har levt kvar på nätet. Nu tänker den förra svetsaren Stefan Löfven göra sig av med klockan han fick på 1990-talet. Allt i en auktion på Tradera till förmån för Musikhjälpen.

Under eftermiddagen lade Stefan Löfven upp följande inlägg på sin Facebookssida.


I skrivande stund ligger högsta budet på 10.100 kronor.

– Det var Stefan Löfven själv som kom på idén, säger statsministerns pressekreterare Ingela Nilsson till Resumé.

Stefan Löfven brukar delta i Musikhjälpen när frågan kom i år samlades statsministern och ett antal rådgivare. Enligt uppgifter från Socialdemokraterna är det alltså Stefan Löfven själv som ville skoja till det och det har fått effekt. Nästan samtliga riksmedier har skrivit om den annorlunda budgivningen och på nätet hyllas statsministern.

– Vi tyckte att det här var en kul sak att göra och vi hade en stark berättelse att förmedla. Men primärt handlar det om att kunna bidra.

Kommer ni komma upp i 275 000 kronor?
– Det återstår att se.

Varför väljer ni att bidra till Musikhjälpen på det här sättet?
– Vi ser det som en aktualitet. Ett sätt att diskutera frågan om fejknyheter som har varit aktuell under hösten.

Vad säger ni om genomslaget?
– Det är förstås jätteroligt, men det är inte slut än auktionen är uppe i en vecka.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.