Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Stefan Melesko: ”Intressant att Bonnier säljer trots uttalade businessatsningar”

Publicerad: 8 Januari 2016, 13:59

Stefan Melesko om Bonniers affär med JP/Politikens Hus.

Bonnier skulle satsa hårt på affärsområdet – trots det säljer de Børsen, som funnits i koncernen i decennier. Intressant aspekt, menar docenten Stefan Melesko, som spinner vidare på vad det kan innebära.


Ämnen i artikeln:

DanmarkMedierBørsenBonnier Business PressPrintJP/PolitikenBonnierEkonomiAnders ErikssonAffärer

Idag stod det klart att JP/Politikens Hus köper danska affärstidningen Børsen av Bonnier för 800 miljoner danska kronor, motsvarande nära en miljard svenska kronor. Priset på produkten är fascinerande på många sätt, säger Stefan Melesko, docent i medieekonomi vid Handelshögskolan i Jönköping.

– Priset innebär att man har gått in i en annan fas av värderingar av vad papperstidningar kan tänkas generera framöver. Nu har man hamnat på en mer realistisk nivå, jämfört med de hysteriska värderingarna vid bland annat Centertidningsaffären, säger han och fortsätter:

– JP/Politikens Hus är ett välskött företag, men de anger inte hur stor andel av intäkterna som är digitala. Det verkar som att de fortsätter satsa på papper och att man ser en framtid med Børsen i egna korgen. Det finns säkerligen också synergier vad gälle ekonomibevakning, samordning av utlandskorrar, annatredaktionellt och produktion och distribution. Det intressanta är att en stor koncern säljer en papperstidning för att använda pengarna till digitala satsningar och en annan stor koncern med få digitala satsningar köper en papperstidning. Dagstidningsstrukturen i Danmark ser annorlunda ut mot Sverige, den är mer elitorienterad både vad gäller prissättning och innehåll.

Det är lätt att urskilja Bonnier Business Press vd Anders Erikssons missnöje med att släppa ifrån sig Børsen, menar Stefan Melesko.

– Han är inte nöjd. Børsen har ju varit en stark tidning. Och det har varit en klar strategi för Bonnier att satsa på affärer.

Bonnier har sneglat på vad Schibsted har uppnått för resultat med sina digitala tjänster.

– Man tittar oerhört mycket på vad Schibsted har gjort framgångsrikt. Schibsted har haft en tydlig strategi att skapa ett ekosystem och kunde lättare sy ihop alla sina aktiviteter inklusive sina gratistidningar och eftertextannonsblad. Nu försöker även Bonnier hitta digitala affärslösningar – och kanske för att komplettera med ren digital verksamhet, utan publicistiska inslag.

Bonnier har det betydligt svårare att satsa digitalt, då koncernen är så tung med traditionella medier, exempelvis dagstidningar, bokutgivning och linjär tv.

– Bonnier har tydliga mål, vad gäller digitala affärer men vad de inte har talat om är vilken del det gäller, om det är allt, dagstidningar, tv och så vidare. Det är oklart hur de ska hantera TV4 som tappat mark i den digitala utvecklingen, hur de ska arbeta med bokutgivningen och hur den ska kompletteras digitalt. Konkurrenten Viasatkoncernen var pressade till exempel, men verkar nu ha kommit igen genom Viaplay som uppenbarligen ligger längre fram än TV4:s motsvarighet.

En problematisk framtid för Bonnier med andra ord?
– De kan inte längre vara tvåa eller trea på bollen. De måste naturligtvis bli bättre digitalt och tjäna pengar på det. En annan fråga är hur länge de ska fortsätta ge ut tidningar med tonvikt på pappret pappersform, säger Stefan Melsko.

Affären mellan Bonnier och JP/Politikens Hus är villkorad av det danska konkurrensverkets godkännande. Prövningen förväntas ta cirka sex månader.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.