Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Stefan Persson försökte tvätta TV4:s H&M-granskning

Publicerad: 17 december 2012, 16:01

Stefan Persson, H&M:s styrelseordförande.

Foto: Pressbild H&M

H&M och Stefan Persson anmälde "Kalla fakta" till Granskningsnämnden, trots att programmet inte sänts. Men irritationen från H&M slutar inte där. Inför programmet tog Stefan Persson kontakt med flera toppchefer på Bonnier för att redigera bort bilder på hans egendomar i Storbritannien. Det skriver den TV4:s förre vd Jan Scherman i en krönika i Dagens Industri.


Ämnen i artikeln:

Jan SchermanKalla FaktaH&MTV4Stefan Persson

I förra veckan avslöjade Resumé att H&M skickat in en anmälan mot TV4:s "Kalla fakta" till Granskningsnämnden, undertecknad styrelseordförande Stefan Persson.

I det program som sändes i förra veckan visade "Kalla fakta" vad Stefan Persson gör med sina pengar. TV4 beslöt att filma vid de två engelska gods där Stefan Persson satsat minst en halv miljard kronor.

De skaffade flygbilder och hyrde in en helikopter. Stefan Persson kontrade med en anmälan till Granskningsnämnden, trots att programmet inte sänts. H&M:s ilska slutar inte där.

I en krönika i Dagens Industri liknar TV4:s förre vd som numera styrelseordförande i Nyhetsbolaget Jan Scherman H&M:s styrelseordförande med den kinesiska litteraturpristagaren Yo Mans kärlek till censur under rubriken "Omaka vänner av censur"

Här avslöjar Jan Scherman att Stefan Persson tog kontakt med flera i ledningen på TV4 och inom Bonnierkonceren, däribland Carl-Johan Bonnier:

"Stefan Persson som i veckor agerat med all sin kraft. Talat direkt med Carl Johan Bonnier, ägaren till TV4, och andra toppchefer i denna mediekoncern...

Det är också en del av yttandefriheten, Men att med tordönsstämma och gamla brukspatronfasoner kräva att bilder på hans egendomar i England skulle redigeras bort vittnar om något främmande och otidsenligt...

En begäran om bedömning och granskning för publicering, vilket nämnden själv enligt lag självfallet inte får göra eftersom detta är Sverige och inte Kina.", skriver Jan Scherman i Dagens Industri.

Jan Scherman tolkar H&M-bossens agerande som ett bevis på att han velat få till en omredigering av "Kalla Faktas" reportage för att passa Stefan Perssons sak. Något den förre TV4-vd:n ser allvarligt på.

"Vi talar inte om faktafel som skulle ändras, utan om det moraliska dilemmat skulle få beskrivas. Detta är i anselig mening förhandscensur. I Sverige har vi sedan några sekler inte den typen av ingrepp i det som ska publiceras."

Striden mellan TV4 och H&M tog sin början 24 oktober när Kalla Fakta sände ett reportage från fabriker i Kambodja där sömmerskor enligt uppgift fick tre kronor i timman för att sy H&M-kläder.

H&M gick ut till motangrepp samma dag programmet skulle sändas och koncernchefen Karl-Johan Persson följde upp med debattartikel i Expressen.

Men redan på H&M:s bolagsstämma i slutet av september råkade Kalla Faktas reporter Jonas Alsgren i gräl inför öppen ridå med H&M-ledningen, som vägrade ställa upp på en intervju. TV4 beslöt följa upp programmet, som väckte stor uppmärksamhet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News