Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Stena Lines GP-bilaga slog rekord

Publicerad: 25 Oktober 2012, 11:41

Bilagan.

Stena Lines bilaga i Göteborgs-Posten slog rekord – ökade bokningarna med 55 procent. – Bilagan har helt otroliga siffror, vi har aldrig tidigare haft någon bilaga inom reseindustrin som varit i närheten, säger Per Sjölander, bilagechef på Göteborgs-Posten.


Ämnen i artikeln:

Göteborgs-PostenStena Line

Stena Line firar 50 år och ville därför förlänga säsongen och skaffa fler resenärer under hösten. Dess reklambyrå, Start Communication, tog fram en kampanj som utgick från en bilaga i Göteborgs-Posten.

– Vi utgick från en helt vanlig göteborgare som fick berätta om sina upplevelser med Stena Line. Det blev en rad små historier, som många andra kunde identifiera sig med. Allt från fredagskryssningar och bilsemestrar i Europa till minnesvärda besök i exempelvis Skagen och
Legoland, säger Johanna Hellmér Wiberg, vd och projektledare på Start Communication.

Effekten av kampanjen märktes tydligt hos Stena Line, där antalet  bokningar efter bilagan ökade med 55 procent jämfört med samma period  föregående år. I rena transaktioner blev  det 66 procent fler köp medan intäkten ökade med 38 procent, enligt Stena Line.

Orsaken till effekten syns också tydligt i Göteborgs-Postens RAM-mätning.

– Bilagan har helt otroliga siffror, vi har aldrig tidigare haft någon  bilaga inom reseindustrin som varit i närheten, säger Per Sjölander,  bilagechef på Göteborgs-Posten.

– Extra speciellt var att den mest svårflörtade målgruppen, nämligen åldersgruppen 16-34 år, gillade bilagan mest. Hela 65 procent tyckte att den gav nytta medan  67 procent tyckte att den gav ny information. I det här fallet kan man  verkligen tala om en bilaga som slagit rekord.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Göteborgs-PostenStena Line

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.